+358 20 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

Talvilomalle leppoisalla mielellä

HYVILLÄ RENKAILLA KOHTI HIIHTOMAISEMIA

Ajokelit saattavat vaihdella paljonkin pitkillä lomareissuilla. Hyväkuntoiset talvirenkaat auttavat selviämään kelihaasteista, kunhan muistaa sovittaa ajonopeuden olosuhteisiin. Autonrengasliitto kehottaa tarkistamaan renkaiden urasyvyyden, nastoituksen kunnon ja ilmanpaineet talvilomareissua varten.

Laki vaatii talvirenkailta vähintään 3,0 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus on vähintään 5 milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta.

“Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja säätää olosuhteita ja kuormitusta vastaavaksi. Kylmällä säällä ja täydellä kuormalla ajettaessa rengaspainetta pitää nostaa jopa 0,5 baria”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora huomauttaa.

Rengasasiantuntijan talvilomavinkit:
•    tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaineet
•    lähde talvilomareissulle leppoisin mielin
•    seuraa sääennusteita myös matkan varrelta
•    varaa riittävästi ajoaikaa

Pahimmillaan yli 500 liikennevahinkoa päivässä

Onnettomuustietoinstituutin liikennevahinkotilaston mukaan vuonna 2017 sattui 94 969 liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa eli keskimäärin 260 tapausta päivässä. Liikennevahinkojen määrä vähentyi hieman edellisvuoteen verrattuna. Viime vuonna oli vain kolme päivää, jolloin sattui yli 500 vahinkoa.

Vahinkoja sattuu tyypillisesti silloin, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. ”Vuoteen 2017 osui edellisvuotta vähemmän vaikeita ajokelejä, mikä näkyi kolaripiikkien tasoittumisena. Talvi oli hyvä ajokelejä ajatellen. Lumisen ja jäisen kelin vahinkoja oli aiempaa vähemmän”, liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty OTI:sta toteaa.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. Onnettomuustutkinnassa tulee hälyttävän usein vastaan vanhoja, kumiseokseltaan kovettuneita talvirenkaita, joissa on vain näennäisesti nastoja jäljellä. Nastat saattavat olla pääosin poikki tai niissä ei ole ulkonemaa lainkaan.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), puh. 040 922 1365
www.oti.fi

Liite: Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot päivittäin vuonna 2017 (kpl)

Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2017 (OTI 2018)

liitekuva