Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa…
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Etelä-Suomessa lumet sulavat jo kovaa vauhtia, mutta pääsiäisliikenteeseen ei ilman talvirenkaita ole asiaa. Eteläistä rannikkoa lukuun ottamatta lunta on vielä koko maassa.
”Suomi on suuri maa. Monin paikoin kelit ovat vielä talviset ja tähän aikaan vuodesta ajokelit saattavat myös äkisti muuttua talvisempaan suuntaan, joten ilman hyväkuntoisia talvirenkaita ei lomaliikenteeseen pidä lähteä”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Teemu Tuuri muistuttaa.
Tieliikennelain mukaan Suomessa on käytettävä talvirenkaita maaliskuun viimeiseen päivään asti aina ajokelin niin vaatiessa. Oikeasta ja keliin sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja.
”Talvirenkaita voi ja myös pitää käyttää talvirengaskauden ulkopuolella maaliskuun lopun jälkeen, kun keli sitä vaatii, kunhan nyt ei enää ihan vapun alla nastat ropise.”
Kuluneet renkaat kannattaa uusia heti keväällä
Vianor-ketjussa työskentelevä Tuuri on huomannut, että suomalaiskuljettajat katsovat kelejä tunnollisesti, eikä varaslähtöä renkaanvaihtoon juuri oteta vain kalenterin perusteella. Kuumin vaihtosesonki alkaa suurimassa osassa Suomena pääsiäisen jälkeen, jolloin myös rengashotelleissa on kiirettä.
”Jos autossa on nastattomat talvirenkaat eli tuttavallisemin kitkat, voi niillä hyvin ajella vielä hetken ja mennä vaihdolle, kun pahin ruuhka helpottaa. ”
Nykyisin erityisesti kaupunkialueilla yhä useampi säilyttää renkaansa rengashotelleissa. Kun kesärengaskausi lähestyy, moni rengashotelli muistuttaa ajanvarauksesta ja tarvittaessa myös kesärenkaiden uusintatarpeesta.
Laki edellyttää kesärenkaalta 1,6 mm urasyvyyden, mutta yleisenä turvarajana pidetään 4 mm urasyvyyttä. Silloin rengas vielä toimii niin kuin se pitääkin ja poistaa tehokkaasti vettä renkaan ja tienpinnan välistä.
Jos urat alkavat painua 4 mm alle, on renkaat parasta uusia heti rengasvaihdon yhteydessä. Homma on hoidettu, eikä asiaa tarvitse kesälomalla ajatella.
”Silloin rengas on turvallinen vielä syksyn sateillakin ja usein kausivaihdon yhteydessä uusimalla voi selvitä muutaman kympin halvemmallakin, kun rengastus- ja vaihtotyöt voidaan tehdä samalla kertaa.”
Omien renkaiden kunto on tunnettava
Pääsiäisen lomapäivät ovat hyvä hetki luoda katsaus omiin renkaisiin.
”Omien renkaiden tunteminen on vähän niin kuin autoilijan yleissivistystä”, Tuuri sanoo.
Sekä kesä- että talvirenkaat toimivat kuluneinakin vielä jotenkuten, kun keli on hyvä ja tienpinta kuiva. Mitä märemmiksi ja haastavammiksi keli ja olosuhteet muuttuvat, sitä enemmän renkaalta vaaditaan kuntoa.
Jos renkaan urat ovat kuluneet alle turvarajan, on ajaessa noudatettava tavallista suurempaa huolellisuutta.
”Tällä hetkellä kuitenkin noin puolet autoilijoista ei tiedä, missä kunnossa heidän renkaansa ovat. Silloin renkaiden puutteita on mahdotonta kompensoida ajotavalla.”
Pääsiäisenä yllätykset kuuluvat suklaamuniin, eivät renkaisiin ja tien päälle.
”Pidetään renkaat kunnossa, ajellaan rauhassa ja käydään rengasvaihtoon, kun talvikelit hellittävät. Toivotamme kaikille mukavaa ja rentouttavaa pääsiäistä.”
FAKTA
Näillä vinkeillä onnistut lomaliikenteessä
Huolla auto. Huolehdi ajoissa ennen matkaa, että auto on huollettu ja tarvittaessa huollata auto. Käy samalla läpi renkaiden kunto, urien syvyys ja nastat. Tarkasta ilmanpaineet ja tuulilasinpesunesteen määrä.
Pakkaa fiksusti. Raskaimmat ja usein suurimmat laukut kannattaa sijoittaa tavaratilaan alimmaisiksi ja tukea ne takaistuimen selkänojaan. Muut, tavarat tuetaan sitten näihin ensimmäisiin. Seuraava kerros tehdään samalla periaatteella, hieman kevyemmillä tavaroilla. Pidä huolta, ettet pakkaa tavaratilaa takapenkin selkänojan yläreunan yläpuolelle: irtotavarat jatkavat kolarissa tai äkkijarrutuksessa matkaansa ja ovat vaarallisia.
Sukset boksiin. Suksille ja muille hiihtovarusteille turvallisin paikka on suksiboksi. Hiihtovälineet pitää kiinnittää suksiboksin hihnoilla. Jos boksia ei ole saatavilla, hiihtovälineet kannattaa pakata suksipussissa suksiluukun läpi. Tällöin suksien paikallaanpysyminen on varmistettava sitomalla.
Varaudu. Mieti jo etukäteen, mitä teet, jos auto joutuu sohjoliirtoon. Vältä rajuja ohjausliikkeitä ja pidä eturenkaat tien suuntaisina. Jos pyörät kääntää ääriasentoon ja yhtäkkiä pito palautuukin, menettää erittäin suurella todennäköisyydellä auton hallinnan. Manuaalivaihteisessa autossa kytkimen painaminen pohjaan ja automaattivaihteisessa autossa kaasun löysääminen edesauttavat pidon palautumista.
Numerot talteen. Moottori- tai rengasvika voi yllättää huolletunkin auton. Selvitä etukäteen oman vakuutusyhtiön hätäpalvelun sekä tärkeimpien rengas- ja tiepalveluiden numerot. Lataa puhelimeesi hätätilanteita varten ilmoittajan paikallistava 112-sovellus.
Eväät mukaan. Apua on tien päällä mukavampi odotella, kun mukana on lämmintä vaatetta, juotavaa ja evästä.
Varusteet kuntoon. Varaa mukaan taitettava lumilapio, toimiva taskulamppu sekä heijastinliivit kaikille autossa oleville. Erityisesti heijastinliivit on hyvä olla helposti saatavilla.
Varaa aikaa. Jos mahdollista, lähde tien päälle ruuhka-aikojen ulkopuolella. Varaa joka tapauksessa matkaan riittävästi aikaa ja aja rauhallisesti. Nopeutta tärkeämpää on se, että kaikki pääsevät lopulta perille.
Puhelin pois. Autolla ajaminen on hyvä keino vähentää muutenkin liiallista ruutuaikaa. Kun ajat, pidä kännykkä poissa, katse tiessä ja nauti turvallisesta matkasta!