skip to Main Content
+358 20 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

EU-RENGASMERKINTÄ

Uudistunut EU-rengasmerkintä tekee rengasvalinnasta aiempaa helpompaa

Tutut vuodesta 2012 uuden renkaan ominaisuuksista kertovat ominaisuudet ovat merkintätarrassa edelleen mukana. Toukokuussa 2021 uudistunut merkintä kertoo aiempaa selkeämmin renkaan talviominaisuuksista ja ympäristölle koituvasta vierintämelusta.

Euroopan unionin rengasmerkintä uudistui toukokuussa 2021. EU-rengasmerkintä on ollut pakollinen kaikissa unionin alueella myytävissä henkilö-, paketti-, kuorma-, linja-auton-, sekä katumaasturien nastattomissa renkaissa vuodesta 2012 lähtien. Merkinnällä on pitänyt varustaa myynnissä olevat kesä-, all season ja nastattomat talvirenkaat eli kansankielellä kitkarenkaat.

Jo vuodesta 2012 käytössä ollut myytäviin renkaisiin liimattu tarra kiteytti valintatilanteessa renkaan ominaisuudet hyvin. Toukokuussa 2021 uudistunut EU-rengasmerkintä nostaa aiempaa paremmin esiin renkaan talviominaisuudet ja luo QR-koodin avulla suoran linkin matkapuhelimen kautta renkaan digitaalisiin tuotetietoihin. Tarkoituksena on tehdä rengastiedosta aiempaakin selkeämpää.

Mitä renkaita merkintä koskee?

Uudistunut EU-rengasmerkintä on löydyttävä alkuvaiheessa kaikista EU-alueella myytäviä kevyen kaluston renkaita. Vuoden 2021 toukokuun alusta lähtien kaikki markkinoille tulevat kevyen kaluston renkaat on pitänyt varustaa uudella rengasmerkinnällä. Tavanomaisesti käytetyistä renkaista merkintä ei kuitenkaan koske nastallisia talvirenkaita.

Tutut merkinnät pysyvät mukana

EU-rengasmerkinnän alkumetreiltä asti merkinnällä on ollut selvä tavoite: renkaan märkäpito-, melu- ja polttoainetaloudellisuus kerrotaan selvästi yhdessä, standardoidussa merkinnässä. Näin kuluttajille on haluttu tehdä helpoksi valita renkaat, jotka ovat samaan aikaan hiljaiset, turvalliset ja polttoainetaloudelliset. Uusi rengasmerkintä perustuu EU-asetukseen 2020/740, jolla pyritään lisäämään tieliikenteen turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.

Vuodesta 2012 voimassa olleet tutut merkinnät ovat muuttumattomina mukana myös vuonna 2021 uudistuneessa merkintätarrassa. Niiden lisäksi uudistuneessa merkinnässä ovat mukana rengasvalmistajan ja renkaan tiedot, digitaalisen valmistustiedon kertova QR-koodi sekä merkinnät renkaan talviajo-ominaisuuksista:

Uudistus 1: Renkaan ja valmistajan tiedot

Uusista tiedoista ensimmäisenä vastaan tulevat tavarantoimittajan eli renkaan valmistajan nimi ja mallitunniste. Samasta yhteydestä löytyvät myös renkaan kokomerkinnät sekä suurimman sallitun ajonopeuden kertova rengasluokka. Keksitetysti ilmoitetut tuotetiedot helpottavat renkaan lukemista.

Uudistus 2: QR-koodi vie renkaan digiaikaan

EU-rengasmerkinnän tärkeimpiin muutoksiin kuuluu merkintätarraan lisätty QR-koodi, jonka lukeminen matkapuhelimella mahdollistaa niin renkaan ostajalle kuin myyjällekin siirtymisen hetkessä rengastiedon digitaaliselle alkulähteelle.

QR-koodi vie eurooppalaiseen rengasvalmistajien EPREL-tietokantaan, josta löytyvät kaikki renkaan tuotetiedot sekä tiedot siitä, milloin rengasmallin valmistus on aloitettu ja mahdollisesti lopetettu.

Uudistus 3: Lumi- ja jäämerkintä

Pohjoismaissa merkintästandardin tärkeimpiin muutoksiin kuuluvat tarraan lisätyt merkinnän renkaan lumi- ja jääpito-ominaisuuksista. Tämä on tärkeää, sillä tavallisimmin renkaan ominaisuuksista märkäpito ja jääpito sulkevat toisensa pois. Merkinnät auttavatkin kuluttajaa löytämään renkaat, jotka sopivat hänelle tyypillisiin talvisiin ajo-olosuhteisiin.

Samalla merkinnät auttavat hahmottamaan maantieteellisiä eroja nastattomien talvirenkaiden kriteereissä. Keski-Euroopassa tarvitaan talvellakin huomattavasti märkäpitoa, mutta Pohjoismaissa korostuu erityisesti jäisellä tienpinnalla. Lumimerkinnällä varustetut renkaat sopivat Keski-Euroopan talveen, jäämerkityt renkaat puolestaan Pohjoismaihin.

Uusi EU-rengasmerkintä ei koske nastallisia talvirenkaita.

Uudistus 4: Desibeli kertoo melusta auton ulkopuolella

Turvallisuuden ja polttoainetehokkuuden ohessa rengasmerkinnän tehtävin kuuluu viihtyvyyden lisääminen. Renkaan vierintämelua kuvaava symboli kertoo, kuinka suurta renkaan vierintämelu on. Ääni kerrotaan desibeleillä, ääniluokka kirjaimilla A, B ja C. Energiatehokkuuden ja märkäpidon tapaan A on hiljaisin, C meluisin.

Renkaita ostaessa on tärkeä huomata, että merkintä koskee nimenomaan vierintämelua eli ääntä, jonka renkaat aiheuttavat auton ulkopuolella. Hiljaiset renkaat auttavat vähentämään ympäristön melusaastetta. Auton sisälle kantautuva rengasmelu sen sijaan juontuu suurelta osin auton rakenteesta.

Aakkosten alku säästää polttoainetta ja jarrutusmatkaa

Kuten aiemminkin, sekä energiatehokkuuden että märkäpidon osalta renkaat on jaettu luokkiin A – E. Molempiin pätee sama muistisääntö: aakkosten alkupää säästää rahaa.

Polttoainetaloudessa luokka A on taloudellisin, kun taas luokka E kuluttaa polttoainetta eniten. A-luokan rengas kuluttaa polttoainetta noin 0,1 litraa sadalla kilometrillä vähemmän kuin seuraavan eli B-luokan rengas. Vuositasolla A-energialuokan renkaalla ajava voi säästää polttoainetta jopa 90 litraa verrattuna E-energialuokan renkaalla ajavaan.

Erityisesti kesärenkaissa märkäpito-ominaisuudet ovat tärkeät. A-luokan renkaan pysähtyvät märällä kelillä nopeimmin, kun taas E-luokan renkailla samasta vauhdista jarrutusmatka on kaikkein pisin.

Back To Top
Search