Toimi näin, kun rengas puhkeaa

Juhannusliikenteeseen lähtiessä renkaat sekä renkaiden korjausvälineet on syytä käydä huolella läpi. Vararenkaasta tai paikkaussarjasta on tien päällä hyötyä vain silloin, kun ne ovat kunnossa ja niitä osataan käyttää.

Jos ajo alkaa tuntua oudolta tai kesken ajon rengaspainevaroitin hälyttää, syynä on usein rengasvaurio.

”Niitä tapahtuu paljon. Kesäaikaan meille tuodaan keskimäärin kahdesta neljään autoa päivässä pihaan hajonneen renkaan takia”, Jyväskylässä Rengasnuora-liikettä pitävä Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo.

Yleisimpiä syitä rengasrikolle ovat renkaan läpi painuvat naulat, ruuvit, lasinsirut tai jopa orapihlaja-aidan piikit. Välillä vastaan tulee myös viallisista aurauskulmista johtuvia rikkotapauksia, jolloin kumi on sisäsyrjän olkapäästään kulunut puhki.

Jos merkit viittaavat rengasrikkoon, oleellista on pysähtyä mahdollisimman pian turvalliseen paikkaan ja tarkastaa tilanne.

”Tärkeintä on, ettei tyhjällä renkaalla ajeta. Se on vaarallista ja tuhoaa nopeasti renkaan korjauskelvottomaksi. Jos ajo jatkuu yhtään kauemmin, myös vanne saattaa hajota.”

Paikkaussarja ei pysty suureen vaurioon

Suurin osa nykyautoista on varustettu vararenkaan sijaan paikkaussarjalla. Siihen kuuluu paikka-aineliuos ja pieni kompressori, jolla renkaaseen saadaan myös ilmaa. Paikka-ainepurkki kiinnitetään venttiiliin ja kompressori paikka-aine purkkiin. Paikkaussarja kestää käyttökelpoisena noin viisi vuotta.

Paikkaussarja on hyvä apu renkaan kulutuspintaan tuleviin pieniin reikiin. Sen sijaan kulutuspinnan isompiin repeämiin, viiltoihin tai renkaan kylkeen tulleisiin vaurioihin se ei pysty.

”Paikkaussarja on kuitenkin aina vain tilapäiseen apuun. Jos sitä joutuu käyttämään, on ensi tilassa käytävä korjauttamassa rengas kunnolla asiantuntevassa rengasliikkeessä.”

Renkaan paikkaus maksaa tavallisesti noin nelisenkymmentä euroa. Kun rengas paikataan pysyvästi, se irrotetaan vanteelta, reikä porataan puhtaaksi ja karhennetaan. Sen jälkeen pysyvä paikka liimataan renkaan sisäpintaan.

”Kun paikkaustyö tehdään kunnolla, paikattu rengas kestää käyttöä yhtä hyvin kuin rengassarjan muutkin renkaat.”

Vararengas on vaihdettava turvallisessa paikassa

Varmimmin matkaa rengasrikon tapauksessa voi jatkaa, jos autossa on kunnollinen vararengas. Auton mukana tulevat vararenkaat ovat normaalia rengasta pienempiä ja ne on tarkoitettu vain tilapäiseen ajoon rajoitetulla nopeudella.

”Myös vararengas on hyvä tarkastaa, ennen kuin sitä tarvitsee. Vararenkaasta ei ole tosipaikan tullen hyötyä, jos siinä ei ole ilmaa.”

Niin ikään myös rengasvaihtoon tarvittavat työkalut kannattaa käydä ajatuksella läpi. Autosta pitää löytyä toimiva tunkki ja rengasavain, jonka hylsy sopii varmasti oman auton renkaiden pultteihin. Niin ikään lukkopultin avaimen sijainti on selvitettävä, jos renkaissa on lukkopultit. Vaihtotyötä puolestaan helpottavat työhanskat sekä tunkin alle tarvittaessa asetettava levynpala.

”Jos rengas on vaihdettava, on auto aina ajettava turvalliseen paikkaan ja asetettava varoituskolmio riittävän matkan päähän. Turvallisuuden näkökulmasta heijastinliivi on hyvä lisä, joka ei edes vie paljon tilaa.”

Urat ja paineet kuntoon

Juhannuksena moni starttaa autolla kesäloman viettoon. Renkaan korjaussarjojen ja vararenkaan ohessa kesäloman kynnys on hyvä hetki tarkastaa myös renkaat. Renkaiden ilmanpaineiden tarkastus käy vaivattomimmin asiantuntevassa rengasliikkeessä, jossa saa samalla arvion renkaiden kunnosta.

”Oikeat rengaspaineet säästävät polttoainetta ja myös pidentävät renkaan käyttöikää. Jos lomaliikenteeseen lähtiessä auto pakataan kovin täyteen, on paineet hyvä asettaa valmistajan tarkoittamaan maksimiin tai vähintäänkin 0,2 baria suositusta korkeammaksi.”

Lain mukaan kesärenkaalta vaaditaan 1,6 mm urasyvyys, mutta jo alle 4 mm syvillä urilla ajettaessa sadekelillä vaaditaan huomattavasti tavallista suurempaa tarkkuutta. Helpoin tapa testata urien syvyys on työntää uraan 2 euron kolikko, jonka hopeareunus on 4 mm levyinen.

Jos hopeareunus ei enää uppoa uraan, on aika suunnitella renkaiden uusimista.

”Renkaat ovat käyttötavaraa, jotka uusitaan tarpeen, eikä kalenterin mukaan. Kesällä rengasliikkeissä on syksyn ja kevään vaihtosesonkiin nähden rauhallista, jolloin myös rengaskaupat saa tehdä rauhassa ja myyjilläkin on paremmin aikaa selvittää asiakkaan tarpeita.”

Näin selviät rengasrikosta
  • Tarkasta vararenkaan kunto ja rengaspaine. Käy myös läpi auton työkalut, turvavarusteet ja varoituskolmio rengasrikon varalta.
  • Tarkasta, onko yksi renkaan pulteista erilainen, niin sanottu varkauden estävä lukkopultti. Jos on, varmista että tiedät missä sen avain on. Muuten renkaanvaihto ei tien päällä onnistu edes ammattilaiselta.
  • Jos autossasi on paikkaussarja, selvitä sen sijainti ja opettele sen käyttö ennen lähtöä. Paikkaussarjat kestävät käyttökelpoisina noin viisi vuotta. Ikääntynyt paikkaussarja kannattaa uusia rengasliikkeessä.
  • Tarkasta renkaiden urasyvyys ennen kesälomaa. Lain vaatima urasyvyys on 1,6 mm, mutta alle 4 mm urilla märällä kelillä vaaditaan jo äärimmäistä tarkkaavaisuutta.
  • Tarkasta renkaiden ilmanpaineet. Oikeat rengaspaineet vakauttavat ajoa ja säästävät sekä polttoainetta että rengasta kulumiselta. Jos kuormaa on paljon, kannattaa paineet asettaa vähintään 0.2 baria ohjearvoa korkeammaksi.
  • Ota talteen tärkeimpien tie- ja rengaspalveluiden, Autoliiton (0200 8080) sekä oman vakuutusyhtiön hätänumerot jo etukäteen pahemman rengasrikon tai vahingon varalta.
  • Usein helposti apua saa kaskovakuutuksen kautta. Jos kaskoa ei ole tai se on suppea, hinaus- ja korjausapua voi tien päällä tiedustella paikallisilta rengasliikkeiltä.
  • Pakkaa autoon vettä ja hyvin säilyvää kuivaa purtavaa. Ruuhka-aikoina apua voi joutua odottelemaan, mutta nälän pysyessä poissa odottelu on aavistuksen siedettävämpää.