Aikaisin avautuneet hiihtokeskukset saavat monet suuntaamaan hiihtolomalla pohjoiseen. Paikoin jo hyvinkin talviset ja liukkaat ajokelit edellyttävät talvirenkaiden käyttöä. Niiden vaihtamista autoon on hyvä suunnitella ajoissa eteläisessäkin Suomessa, sillä lämpö- ja säätilat vaihtelevat nopeasti.

Talvirenkaat alle, jos ajelet lomalle pohjoiseen

Talvirenkaan mallista riippumatta niiden vaihtoon kannattaa ryhtyä nyt. Aikaisin pohjoisessa satanut ensilumi ja etelän kylmät yöt ovat aloittaneet talvirengaskauden hieman tavallista aikaisemmin.

Auton renkaiden vaihtoa on hyvä alkaa suunnitella nyt.

”Jos syyslomalla on lähdössä pohjoiseen, on syytä erittäin vakavasti harkita talvirenkaiden vaihtoa. Lapissa ajokelit ovat jo osittain talviset ja saattavat muuttua hyvinkin nopeasti”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Pohjois-Suomessa on monin paikoin jo lunta, mutta myös Keski-Suomessa ja jopa etelän pääkaupunkiseudulla on yöaikaan menty pakkasen puolelle. Nuora antaa autoilijoille kehuja siitä, että moni on alkanut hakeutua rengasvaihtoon nopeasti.

”Rengasta vaihdetaan Jyväskylän korkeudella jo täyttä häkää. Heti viikon aluksi maanantaina tehtiin jo yli 500 varausta rengasvaihtoon”, rengasliikettä Jyväskylässä pitävä Nuora sanoo.

Toistaiseksi pakkaskelit ovat olleet kuivia. Todellinen liukkaus alkaa, kun sateista päivää seuraavat kylmät yöt, joiden seurauksena teille syntyy petollista mustaa jäätä.

Varaa aikaa rengasvaihtoon ajoissa

Talven saapuessa vaihtoja tekevät rengasliikkeet ruuhkautuvat nopeasti. Vaihtoaikaa kannattaakin varailla ajoissa. Jos renkaat vaihtaa itse kotona, on hyvä hetki kaivaa talvirenkaat esiin ja tarkastaa renkaiden ja vaihtotyökalujen kunto.

”Viimeiseen hetkeen rengasvaihtoa on turha jättää. Erityisesti jos omassa autossa on nastattomat talvirenkaat eli tuttavallisemmin kitkarenkaat, ne kannattaa vaihtaa alle saman tien.”

Lain mukaan talvirenkaita on käytettävä kelin ja olosuhteiden niin vaatiessa marraskuun ensimmäisen päivän ja maaliskuun viimeisen päivän välisen ajan. Oikeasta vuodenaikaan sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja.

”Tien päällä kelit voivat muuttua nopeastikin. Ei riitä, että renkaat ovat pitävät ja keliin sopivat matkan alkaessa, vaan niiden on oltava vuoden ajan mukaiset ja turvalliset läpi matkan.”

Siksi talvirenkaat on hyvä vaihtaa jo nyt. Laki sallii myös nastarenkaiden käytön talvirengaspakon ulkopuolella, jos olosuhteet niin vaativat.

Vaihda kovalla alustalla ja turvallisella tunkilla

Suurissa kaupungeissa rengashotellien käyttö on yhä yleisempää, mutta edelleen moni vaihtaa renkaansa itse. Se on hyvä ratkaisu, kun vain työkalut ovat kunnossa. Niistä tärkein on kunnollinen tunkki.

”Turvallisin on pieni hallitunkki, joka kannattaa ehdottomasti hankkia, jos vaihtaa renkaansa itse. Auton mukana tuleva pikkutunkki on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen tien päällä”, Nuora sanoo.

Pikkutunkki jaksaa nostaa auton, mutta se kaatuu helposti, jolloin auto voi romahtaa vaihtajan päälle. Työturvallisuutta voi myös parantaa vaihtamalla renkaat aina tasaisella ja kovalla alustalla, jolla tunkki seisoo tukevasti.

Muista työkaluista tärkeitä ovat kunnon rengasavaaja, oikeat kiinnitystarvikkeet sekä mahdollisesti autokohtainen lukkopultin hylsy.

”Kun rengasta vaihdetaan, tunkin päällä ilmassa vain irrotetaan pultit ja vaihdetaan uusi rengas tilalle. Sen sijaan pulttien ensimmäiset voimaa vaativat löysennykset ja vastaavasti viimeiset kiristykset tehdään aina rengas maassa.”

Renkaanvaihtajan muistilista

• Hanki kunnon hallitunkki. Auton oma tunkki on tarkoitettu vain rengasrikkoja varten.
  • Vaihda tasaisella alustalla. Kova pinta antaa tunkille riittävästi tukea.
  • Tarkista varusteet. Varaa etukäteen valmiiksi tunkki, kunnon rengasavain, kiinnitystarvikkeet, lukkopultin hylsy ja työhanskat.
  • Löysennä pultit, kun rengas on maassa. Voimaa vaativa liike aiheuttaa eniten auton heilumista ja suurimman vaaran pudottaa auto tunkilta. Kiristä samasta syystä uuden renkaan pultit vasta renkaan ollessa maassa.
  • Muista jälkikiristys. Alumiinivanteiden pultit on jälkikiristettävä noin 100 km ajon jälkeen. Muuten kierteiden väliin jääneet pienetkin roskat voivat löysentää kiinnityksen ja pilata vanteen.
  • Vaihda renkaat rauhassa ja hyvällä säällä. Se on huomattavasti mukavampaa kuin kiireessä ja kylmässä!