
DÄCKRATSIA
Bakgrund
Sedan hösten 1997 har Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och Polisen i samverkan arrangerat en årligen återkommande övervaknings- och informationskampanj med fokus på person- och paketbilars sommardäck. Däckratsiakampanjerna har på ett effektivt sätt fått bilisterna att fästa uppmärksamhet vid däckens höstskick. Däckens skick har väsentligt förbättrats under årens lopp. Kampanjen hör till European Road Safety Charter, som är en del av EU:s trafiksäkerhetsprogram. Läs mera
DÄCKRATSIA 2020
KAMPANJBESKRIVNING 2020
Kampanjens namn och undertecknare
Däckratsia 2020 – informationskampanj
Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen
Tema och slogans
”Kolla däcken i tid”, som betonar bilistens eget ansvar.
”Känn dina däck och förhållandena” och ”Däckratsia: fordonet under kontroll”
Målsättningar
> att påminna om däckens säkerhetsbetydelse i höstens blötfören
> att aktivera bilisterna att kolla däckens skick och lufttryck regelbundet
> att få bilisterna att köra med trygga däck som lämpar sig för rådande väglag
Budskap
1. Säkerhetsrekommendation på minst 4 millimeters mönsterdjup vid vått väglag
2. Förse bilen med däck som lämpar sig för rådande väglag
3. Kontrollera däckens lufttryck minst en gång i månaden
4. Bra kvalitet på däcken hjälper inte, om föraren tar risker
5. Returnera gamla däck kostnadsfritt till återvinning
KampanjhelhetDäckratsia 2020 – informationskampanjen arrangeras utan omfattande däckratsior och sommardäcksundersökning. Trafikskyddet och Bildäcksförbundet sköter informationsverksamheten lokalt och på riksplanet.
Tidtabell
- v 37 (7.9.–11.9.) – TV-infoinslag
- th 3.9. – Kampanjens förhandsinfo
- må 7.9. kl 10 kampanjpublikationsmaterial
Uppföljning
Effekten av kampanjen utreds med hjälp av sommardäcksundersökning, mediapublicitet och konsumentundersökning. Hur väl samarbetet fungerat mellan kampanjens parter bedöms i efterhand i uppföljningsdiskussioner. Kampanjen utvecklas enligt respons och behov.
Kampanjansvariga
Kampanjledning och koordinering: Jarmo Nuora (Bildäcksförbundet)
Riksomfattande mediekontakter: Jarmo Nuora och Maarit Leppänen (Bildäcksförbundet)
Expertutlåtanden: Jarmo Nuora (Bildäcksförbundet)
Lokala mediekontakter: Trafikskyddets distriktsbyråer och Bildäcksförbundets regionchefer