+358 20 595 5000 info@autonrengasliitto.fi
_DSC1177
ratsiaesite_kansiSVE

DÄCKRATSIA

Bakgrund 

Sedan hösten 1997 har Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och Polisen i samverkan arrangerat en årligen återkommande övervaknings- och informationskampanj med fokus på person- och paketbilars sommardäck. Däckratsiakampanjerna har på ett effektivt sätt fått bilisterna att fästa uppmärksamhet vid däckens höstskick. Däckens skick har väsentligt förbättrats under årens lopp. Kampanjen hör till European Road Safety Charter, som är en del av EU:s trafiksäkerhetsprogram. Läs mera

Däckratsia 1997-2018
Sommardäcksundersökningsrapport 1997 – 2016
Tassar enligt väglag, affish
Håller dina tassar? -affish

DÄCKRATSIA 2019

Kampanjtransparenter 2019

KAMPANJBESKRIVNING 2019
Kampanjens namn och undertecknare

Däckratsia 2019 – informationskampanj
Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen

Tema och slogans
”Kolla däcken i tid”, som betonar bilistens eget ansvar.
”Känn dina däck och förhållandena” och ”Däckratsia: fordonet under kontroll”

Målsättningar  

> att påminna om däckens säkerhetsbetydelse i höstens blötfören
> att aktivera bilisterna att kolla däckens skick och lufttryck regelbundet
> att få bilisterna att köra med trygga däck som lämpar sig för rådande väglag

Budskap
1.    Säkerhetsrekommendation på minst 4 millimeters mönsterdjup vid vått väglag
2.    Förse bilen med däck som lämpar sig för rådande väglag
3.    Kontrollera däckens lufttryck minst en gång i månaden
4.    Bra kvalitet på däcken hjälper inte, om föraren tar risker
5.    Returnera gamla däck kostnadsfritt till återvinning

KampanjhelhetDäckratsia 2019 – informationskampanjen arrangeras utan omfattande däckratsior och sommardäcksundersökning. Trafikskyddet och Bildäcksförbundet sköter informationsverksamheten lokalt och på riksplanet.

Till stöd för informationsverksamheten arrangerar polisen och Bildäcksförbundets medlemsföretag i mån av möjlighet informativa däckratsior i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi. Därtill fäster polisen uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen.

Tidtabell

  • v 36 (2.9.–8.9.)  – TV-infoinslag
  • må 2.9. – Kampanjens förhandsinfo
  • må 9.9. kl 10 Rikspressinfo i Helsingfors
  • v 37 (9.9.–13.9.) Informativa däckratsior
  • 9.9.- 13.9. Regionala pressträffar
  • 9.9.- 13.9. Lokala pressträffar

Uppföljning
Effekten av kampanjen utreds med hjälp av sommardäcksundersökning, mediapublicitet och konsumentundersökning. Hur väl samarbetet fungerat mellan kampanjens parter bedöms i efterhand i uppföljningsdiskussioner. Kampanjen utvecklas enligt respons och behov.

Kampanjansvariga
Kampanjledning och koordinering: Risto Keskiruokanen och Östen Brännäs (Bildäcksförbundet)
Ratsiaförberedelser och realisering: lokalpolisen och BDF:s regionansvariga och ratsiachefer
Riksomfattande mediekontakter: Jouko Lahti (JL Interaction)
Expertutlåtanden: Risto Keskiruokanen och Jarmo Nuora (Bildäcksförbundet)
Lokala mediekontakter: Trafikskyddets distriktsbyråer och Bildäcksförbundets region- och mediechefer

Sök