DÄCKMARKNADEN 2019

Försäljningsstatistik 2019

Förbundets försäljningsstatistik publiceras en gång i månaden. I statistiken för år 2019 deltar 19 företag, vilka år 2018 representerade 206 verksamhetsenheter av förbundets totala antal 258. Produktgrupperna är 8. Försäljningsstatistikens täckning är statistiskt betydande.

Produktgrupperna är följande: personbilars sommardäck, personbilars vinterdäck, paketbilars sommardäck, paketbilars vinterdäck, nya buss- och lastbilsdäck, regummerade buss – och lastbilsdäck (kundregummering/regummering på egna stommar), lantbruksdäck, drivande samt specialfälgar.

ProduktgrupperFörändring i % 31.12.2018-31.12.2019
1.PB-däck - sommar-0,6%
2.PB-däck - vinter-14,2%
3.Paketbilsdäck - sommar2,2%
4.Paketbilsdäck - vinter-4,2%
5.Bus- och lastbilsdäck - nya-2,0%
6.Bus- och lastbilsdäck reg. (kundreg. / reg. på egna stommar)-2,1%
7.Lantbruksdäck drivande-2,0%
8.Specialfälgar-0,6%

Regummeringsstatistik 2017 – 2019

För regummeringens del visar statistiken en minskning av personbilsdäcken från 19 368 till 7 000 år 2018. Regummerade lastbilsdäck har minskat från 144 404 däck år 2017 till 138 664 däck år 2019.

201720182019
Personbil19 6387 0008667
Paketbil (förvulk.)1 2411 519-
Lastbil (förvulk.)144 404144 749138664

Marknaden

Person- och paketbilsdäckens marknad är cirka 3,7 miljoner däck, varav personbilsdäcken utgör cirka 3 330 000 däck och paketbilsdäcken cirka 370 000. Av personbilsdäcken är cirka 1 420 000 sommardäck och 1 910 000 vinterdäck. Paketbilsdäcken inkluderar både sommar- och vinterdäck. Nya buss- och lastbilsdäck säljs på årsbasis cirka 150 000 däck.