
RENGASRATSIA
TAUSTA
Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat toteuttaneet henkilö- ja pakettiautojen renkaisiin liittyvän valvonta- ja tiedotuskampanjan syksystä 1997 lähtien. Rengasratsia-kampanjat ovat kiinnittäneet tehokkaasti autoilijoiden huomion renkaiden syyskuntoon, joka onkin parantunut merkittävästi vuosien varrella. Kampanja kuuluu European Road Safety Charterin piiriin osana Euroopan komission liikenneturvallisuusohjelmaa. Lue lisää
RENGASRATSIA 2020
KAMPANJAKUVAUS 2020
Kampanjan nimi ja allekirjoittajat
Rengasratsia 2020 -tiedotuskampanja
Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi
Teema ja slogaanit
“Ratsaa renkaasi ajoissa” korostaa autoilijan omakohtaista vastuuta
“Tunne renkaasi ja olosuhteet” ja “Rengasratsia: tuntumaa tien päälle”
Tavoitteet
> muistuttaa renkaiden turvallisuusmerkityksestä syksyn sadekeleillä
> aktivoida autoilijoita tarkkailemaan renkaidensa kuntoa ja ilmanpaineita
> saada autoilijat ajamaan keliin sopivilla ja turvallisilla renkailla
Pääviestit
Turvasuositus kesärenkaiden urasyvyydeksi sadekelillä vähintään 4 mm
Varusta autosi ajokeliin sopivilla renkailla
Tarkista autosi rengaspaineet vähintään kerran kuukaudessa
Hyvätkään renkaat eivät auta, jos kuljettaja ottaa riskejä
Palauta vanhat renkaasi veloituksetta kierrätykseen
Perusratkaisu
Rengasratsia 2020 -tiedotuskampanja järjestetään ilman laajamittaisia rengasratsioita ja kesärengastutkimusta. Julkisuutta luodaan aktiivisen mediatyön avulla samaan aikaan valtakunnallisesti ja paikallisesti Liikenneturvan ja Autonrengasliiton yhteistyönä.
Johtuen korona tilanteesta rengasratsiat toteutetaan syksyllä ilman neuvontahenkisiä rengasratsioita. Poliisi kiinnittää kampanjaviikon aikana huomiota renkaiden kuntoon normaalin liikennevalvonnan yhteydessä.
Aikataulu
- vko 37 (7.9.–11.9.) – TV-tietoiskut
- to 3.9. – Ennakkotiedote
- ma 7.9. klo 10 teidoteaineisto on julkaisuvapaa
Seuranta
Kampanjan vaikutuksia seurataan kesärengastutkimuksella, mediajulkisuudella ja kuluttajakyselyllä. Yhteistyön toimivuutta arvioidaan seurantapalaverissa kampanjan osapuolten kesken. Kampanjointia kehitetään palautteen ja tarpeiden mukaan.
Toteutusvastuut
Kampanjan johto ja koordinointi: Jarmo Nuora (ARL)
Valtakunnalliset mediayhteydet: ARL toimisto Maarit Leppänen ja Jarmo Nuora
Asiantuntijalausunnot: Jarmo Nuora (ARL)
Paikalliset mediayhteydet: Liikenneturvan aluetoimistot ja ARL:n aluevastaavat