Rengasmerkinnät

3. TWI = Kulumisvaroittimen sijainti

4. Lisämerkinnät Reinforced = Vahvistettu

• Määrätty pyörimissuunta
  • Outside = Ulkopuoli(vanneasennuksessa)

5. Erikoismerkki E5 010023, jossa

• E5 = Hyväksymistunnus
  • 010023 = Hyväksymisnumero

6. Valmistuskoodi = viikko/vuosi

Renkaiden valinta

Jokaisen auton rekisteritiedoissa on merkittynä yksi tai useampi suositeltu/hyväksytty rengaskoko. Autonvalmistaja on valinnut alkuperäisrengastukseksi nopeusluokaltaan ja kantavuudeltaan auton suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia vastaavan rengastyypin. Tällä rengastyypillä valmistaja on hienosäätänyt auton alustarakenteen normaalikäyttöön sopivaksi.

Jos haluat muuttaa autoon valittua rengaskokoa tai kantavuus– ja nopeusluokkaa, varmista asia ensin automerkin edustajalta tai rengasliikkeestä. Asiantuntijalta saat myös tarvittavat vannetiedot ja mahdolliset poikkeavat rengaspainesuositukset. Huomaa ABS-jarrujärjestelmän rajoitteet rengaskoon muutoksissa.

Vältä käyttämästä autossasi samanaikaisesti erimerkkisiä ja tyyppisiä renkaita. Jos valitset talvirenkaiksi nastoitetut renkaat, kaikki neljä rengasta on oltava nastoitettuja. Huolehdi, että varsinkin samalla akselilla olevat renkaat ovat kulumisasteeltaan samanarvoisia ja vähemmän kuluneet taka-akselilla.

Huomaa, että talvirenkaiden nopeusluokkamerkintä on yleensä alhaisempi kuin kesärenkailla. Se on syytä ottaa huomioon, jos olet lähdössä ulkomaille. Käänny tässäkin asiassa asiantuntijan puoleen.