020 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

RENGASMARKKINAT 2019

Myyntitilasto 2019

Autonrengasliitto julkaisee kuukausittain liiton jäsenyritysten piiristä koottua myyntitilastoa. Myyntitilastoon osallistuu 19 yritystä ja tuoteryhmiä on 8. Myyntitilaston piirissä oli vuonna 2019 yhteensä 206 toimipaikkaa liiton 258 toimipaikasta. Myyntitilaston kattavuus on tilastollisesti merkittävä.

Tuoteryhmät ovat: henkilöautonrenkaiden kesärenkaat, henkilöautonrenkaiden talvirenkaat, jakeluauton kesärenkaat, jakeluauton talvirenkaat, uudet kuorma- ja linja-auton renkaat, pinnoitetut kuorma- ja linja-auton renkaat (asiakaspinnoitukset ja pinnoitukset omiin runkoihin), maatalousvetorenkaat sekä erikoisvanteet.

TuoteryhmätMuutos% 31.12.2018 - 31.12.2019
1.HA-renkaat - kesä-0,6%
2.HA-renkaat - talvi-14,2%
3.JA-renkaat - kesä2,2%
4.JA-renkaat - talvi-4,2%
5.LA- ja KA-renkaat - uudet-2,0%
6.LA- ja KA-renkaat pinn. (asiakasp. / p. omiin runkoihin)-2,1%
7.Maastovetorenkaat-2,0%
8.Erikoisvanteet-0,6%

Rengasmarkkinoiden kehitysluvut vuodelta 2019 osoittavat liiton myyntitilaston mukaan, että henkilöauton kesärenkaiden markkinat pysyvät edellisen vuoden tasossa kun taas talvirenkaiden markkinat putosivat 14,2%. Jakeluauton kesärengasmarkkinat kasvoivat 2,2 % ja talvirengasmarkkinat supistuivat 4,2 %. Pinnoitettujen raskaiden renkaiden markkinat ovat supistuneet 2,1 % ja uusien raskaiden renkaiden markkinat 2,0 %.

Pinnoitustilasto 2017 – 2019

Pinnoitusmateriaalin valmistajan ja maahantuojien ilmoitusten perusteella laadittu pinnoitustilasto osoittaa, että kuorma-autonrenkaiden pinnoitusmääärät esivulkanoitua pinnoituskumia käytettäessä ovat supistuneet 144 404 renkaasta 138 664 renkaaseen. Henkilöauton renkaiden pinnoitusmäärät olivat 8 667 rengasta vuonna 2019.

201720182019
henkilöauto19 3687 0008667
pakettiauto (esivulk.1 2411 519-
kuorma-auto (esivulk.)144 404144 749138 664

Markkinat

Henkilö- ja jakeluauton renkaiden markkinakoko on arviolta 3,7 miljoona kappaletta. Henkilöauton renkaiden osuus on noin 3 330 000 kappaletta ja jakeluauton renkaiden noin 370 000 kappaletta. Henkilöauton kesärenkaiden markkinakoko on noin 1 420 000 kappaletta ja talvirenkaiden noin 1 910 000 kappaletta. Jakeluauton lukuihin sisältyy sekä kesä- että talvirenkaita. Uusia linja- ja kuorma-autonrenkaita myydään vuositasolla arviolta 150 000 kpl.