RENGASALAN TEKNINEN FOORUMI

Rengasalan tekninen foorumi on vuonna 2009 perustettu tekninen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmän tehtävänä on määritellä toimialan yhteiset viestit keskeisissä rengasasioissa. Teknisessä foorumissa ovat edustettuina Autonrengasliitto ry, Bridgestone Europe NV/SA, Continental Rengas Oy, Goodyear Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj ja Oy Suomen Michelin Ab. Puheenjohtajana toimii Juha Mustakangas edustaen Autonrengasliitoa.

Uusi tieliikennelaki (729/2018)

Uusi tieliikennelaki (729/2018) vahvistettiin 10.8.2018 ja laki tuli voimaan 1.6.2020. Uusi tieliikennelaki kokoaa yhteen tieliikenteessä käyttäytymistä koskevan lainsäädännön.

Renkaiden käyttöä koskevat säännökset on uudistettu pääosin talvikäyttöön tarkoitettuja renkaita koskevilta osin. Uuden lainsäädännön seurauksena muuttuu kiinteä kalenteriin sidottu talvirengaspakko keliperusteiseksi.  Jos sää tai keli sitä edellyttää on marraskuun alusta maaliskuun loppuun käytettävä talvirenkaita. Muutos koskee sekä kevyttä että raskasta kalustoa.

Uuden tieliikennelain säännösten tulkinnassa saa tulkinta-apua hallituksen esityksestä 23.11.2017 (HE 180/2017).