Kutsu medialle: Ratsaa renkaasi tänäkin syksynä ajoissa!

Perinteikäs turvallisuuskampanja Rengasratsia tuo jälleen viikolla 37 rengaskuntoa tutkivat mittauspisteet teiden päälle. Kutsumme median edustajat seuraamaan, vieläkö renkaiden kunto jatkaa paranemistaan.

Huonot uutiset ensin. Suomen teillä ajaa yli 350 000 autoa, joiden renkaat eivät täytä turvasuosituksia.

”Suomalaiskuljettajat ajavat jatkuvasti yhä paremmilla renkailla, mutta huonokuntoisten renkaiden määrä on edelleen aivan liian suuri”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora tiivistää.

Sitten hyvät uutiset. Totuttuun tapaan Autonrengasliitto järjestää yhdessä Poliisin ja Liikenneturvan kanssa viikolla 37 Rengasratsia tiedotuskampanjan viidellä eri paikkakunnalla. Tien päällä tehtävissä mittauksissa tutkitaan renkaiden urasyvyydet, ilmanpaineet ja oikean vuodenajan mukainen rengastus. Samalla jaetaan tietoa renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.

”Renkaiden huono kunto kulkee usein käsi kädessä ajoneuvon ja muiden puutteiden kanssa. Turvallisuustyön näkökulmasta olisikin tärkeää tavoittaa tämä ryhmä entistä paremmin.”

Riskiryhmä ei tunne renkaitaan

Rengasratsia on järjestetty syyskuun alussa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vuodesta 1997 lähtien. Osana vuosista on tehty mittausten ohessa myös laajempaa tutkimusta kuljettajien lyhyiden haastatteluiden muodossa.

”Vuonna 2020 tapahtuma korvattiin koronan vuoksi tiedotuskampanjalla. Olemme todella iloisia siitä, että pääsemme jo toisena vuonna peräkkäin taas tien päälle tapaamaan ihmisiä”, Nuora sanoo.

Viimeisin laajempi tutkimus tehtiin viime syksynä. Sen tuloksista on tiivistetty Kesärengastutkimus 2021, joka täydentää julkaisusarjan viimeisintä, vuonna 2018 valmistunutta raporttia. Esiin nousee esimerkiksi se, että mitä paremmassa kunnossa renkaat ovat, sitä paremmin kuljettajat myös tietävät renkaidensa kunnon.

”Huonoilla renkailla ajavista vain 38,8 % osaa arvioida renkaidensa kunnon oikein. Jos renkaiden puutteita ei tiedä, niitä ei myöskään voi kompensoida rauhallisemmalla ajotavalla.”

Media: tervetuloa seuraamaan rengastutkimuksia

Uusin Kesärengastutkimus julkaistaan Rengasratsian avaustilaisuuden yhteydessä ja toimitetaan medialle STT-Infon kautta Rengasratsian infopaketin mukana. Samat materiaalit ovat ladattavissa myös kampanjasivustolla rengasratsia.fi.

Rengasratsian valtakunnallinen startti tapahtuu Helsingin Nordenskiöldinkadulla 12.9.2022 kello 10.30 Auroran sairaalan edessä.

”Toivotamme lämpimästi median edustajat seuraamaan kuntotutkimuksia. Samalla on hyvä mahdollisuus tutkituttaa, missä kunnossa omat renkaat ovat”, Nuora vinkkaa.

Haastatteluita ja kuvauksia on mahdollista tehdä myös eri alueilla toteutettavien paikallisratsioiden yhteydessä. Toimitamme infopaketin mukana viikolla 36 medioille eri alueiden vastuuhenkilöiden yhteystiedot haastattelu- ja kuvausaikojen järjestämiseksi.

”Tavoitteenamme on muistuttaa autoilijoita renkaiden turvallisuusmerkityksestä syksyn sadekeleillä, aktivoida heitä tarkkailemaan itse renkaidensa kuntoa sekä ilmanpaineita ajoissa ja saada viimeisetkin autoilijat ajamaan keliin sopivilla ja turvallisilla renkailla”, Nuora summaa.

Rengasratsia 2022

Tiedotuskampanjan valtakunnallinen startti Helsingissä 12.9.2020 kello 10.30 Nordenskiöldinkadulla Auroran sairaalan kohdalla. Lähimmät pysäköintialueet löytyvät Lasten liikennekaupungin vierestä (Auroranportti 2) tai Mäntymäentieltä jäähallin vierestä.

Alueellisia tutkimuksia tehdään kampanjaviikon aikana Porissa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Rovaniemellä.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan kuntotutkimuksia kaikilla paikkakunnilla. Toimitamme viikolla 36 infopaketin rengasturvallisuudesta, joka sisältää myös median yhteyshenkilöiden yhteystiedot.

Lisäksi mediaa avustavat valtakunnalliset yhteyshenkilöt Autonrengasliitosta, Poliisista ja Liikenneturvasta.

YHTEYSTIEDOT MEDIALLE

Poliisi