Kesärenkaiden aika on vasta pääsiäisen jälkeen

Vaihtelevien keliolosuhteiden ja uudelleen jäätyvien kevätlumen sulamisvesien takia talvirenkaat ovat ainoa oikea vaihtoehto pääsiäisliikenteeseen. Viimeistään sen jälkeen on aika tarkastaa, että pian alle vaihdettavat kesärenkaat kestävät turvallisena koko kesän.

Matkailualan ennakkotietojen mukaan Lapin mökkien vuokrausasteet pääsiäisviikolla ovat korkeat. Se merkitsee vilkasta pääsiäisliikennettä etelästä pohjoisen suuntaan. Etelässä kevät on jo pitkällä, mutta pohjoisessa talvi vielä tukevasti läsnä, joten matkan varrella on odotettavissa monipuolista ajokeliä.

”Pääsiäisen liikenteeseen kannattaa vielä lähteä talvirenkailla, jottei yllätyksiä tule”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Kuluvana talvena on ensi kertaa voimassa uudistettu tieliikennelaki. Sen mukaan talvirenkaita pitää käyttää maaliskuun loppuun asti aina kelin niin vaatiessa. Niin pääsiäis- kuin kevätliikenteessä kannattaa muutenkin kalenterin sijaan katsoa säätiedotuksia.

”Hyvin useana vuotena takatalvi on yllättänyt Suomenniemellä vielä huhtikuun puolessa välissäkin. Näin ollen kesärenkaiden vaihtoa kannattaa lykätä, mikäli autoa on pakko käyttää päivästä tai vuorokauden ajasta riippumatta”, Nuora sanoo.

Jäätyvä sulamisvesi kysyy rengasta ja malttia

Myös kevätkelien luonnollinen rytmi puoltaa malttia rengasvaihdossa. Kuluvana talvena lunta on ollut runsaasti. Päivällä auringon lämmittäessä lumi sulaa, mutta pakkasen jälleen koittaessa sulamisvedet jäätyvät jälleen. Ilmiö vaatii keliin sopivia renkaita ja varovaisuutta ratin taakse.

”Tämä aiheuttaa melkoisia yllätyksiä, koska tie voi suurimmalta osin olla kuiva ja lähes kesäinen, mutta varjokohdissa saattaakin piillä varsinainen vaara. Märkä jää on äärimmäisen liukas ja siksi suistumisvaara on erittäin suuri hyväkuntoisillakin talvirenkailla”, Nuora muistuttaa.

Pohja turvallisuudelle luodaan jo ennen matkaa. Auto kannattaa pakata ajoissa ja muistaa auton pakkaamisessa, ettei farmari- tai SUV-mallisissa autoissa tavaratilaa pidä koskaan pakata takapenkin ylitse. Äkkijarrutuksessa tai kolarissa pakaasit jatkavat matkaansa tappavalla nopeudella.

”Tärkein varuste liikenteessä on maltti ja leppoisa asenne. Pidetään turvaväleistä kiinni myös tien päällä. Tärkeämpää kuin ehtiä ajoissa perille on se, että jokainen pääsee perille”, Nuora sanoo.

Renkaat eivät ole ikuisia

Pääsiäisen jälkeen voi alkaa valmistautua kesärengaskauteen. Se alkaa kesärenkaiden kunnon tarkastamisella. Kunnon saa selville ottamalla yhteyttä omaan rengashotelliin tai tutkimalla urasyvyyden omassa varastossa olevista renkaista itse.

Lain mukaan urasyvyyden kesärenkaissa on oltava vähintään 1,6 mm. Kuitenkin jo alle 4 mm urat vaativat märällä kelillä erityistä varovaisuutta. Tarkimman tuloksen saa työntömitalla, mutta arkisempi tapakin toimii.

”Hyvä apuväline on kahden euron kolikko. Sen hopeareunus on 4 mm paksuinen, eli jos se uppoaa uraan, ovat renkaat hyvässä kunnossa”, Nuora sanoo.

Jos kulutuspinta lähestyy kriittisiä lukemia, kannattaa rengassarja uusia jo vaihdon yhteydessä. Näin renkaat pysyvät turvallisena koko kesän. Urasyvyyden ohessa renkaasta kannattaa myös tarkastaa sen valmistusajankohta, sillä toisin kuin timantit, kumit eivät ole ikuisia.

Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljen niin sanotusta DOT-merkinnästä. Sen neljästä numerosta kaksi ensimmäistä kertovat valmistusviikon ja kaksi seuraavaa numeroa valmistusvuoden.