Kausitiedote 06/2017 – Renkaat ja tienpinnat ovat olleet kovilla

JOKO KULUMISVAROITTIMET PILKOTTAVAT?

Alkukesän karkeat tienpinnat ovat saattaneet syödä autonrenkaat yllättävän huonoon kuntoon. Joka neljännellä autoilijalla kesärenkaiden urasyvyydet poikkeavat syksyisin toisistaan vähintään kaksi milliä. Mikäli renkaiden kuntoerot pääsevät kasvamaan tätä suuremmiksi, paremmat renkaat on syytä pitää takana.

Eturenkaat kuluvat yleensä takarenkaita enemmän, joten pyörien paikkaa kannattaa kierrättää myös ajokauden aikana renkaiden turvallisen käyttöidän pidentämiseksi. Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora vinkkaa vaihtamaan renkaiden sijaintia noin 8 000 ajokilometrin välein, jotta renkaat kuluisivat tasaisesti.

Autoilijat tiedostavat vesiliirtovaaran
Autonrengasliiton kuluttajakyselyn mukaan autoilijat tiedostavat hyvin kuluneisiin kesärenkaisiin liittyvän vesiliirtoriskin. Lähes kaikki vastaajat arvioivat huonojen renkaiden myös vaikuttavan omaan ajokäyttäytymiseen. Aiemmissa tutkimuksissa on kuitenkin huomattu, että kuljettajien käyttäytyminen ei muutu riittävästi keliolosuhteiden mukaan.

Autoilijoita pyydettiin kyselyssä nimeämään huonoihin kesärenkaisiin liittyvät keskeiset riskit. Vesiliirtovaaran mainitsi peräti 86 prosenttia vastaajista. Tutkimus toteutettiin YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa helmikuussa 2016. Tutkimukseen osallistui 1 017 taloudessaan rengasasioista vastaavaa suomalaisautoilijaa.

Rengasratsia 11. – 15.9.2017
Kuluttajakyselyn mukaan useimmat autoilijat tarkistavat renkaidensa urasyvyyden vain renkaanvaihdon yhteydessä. Parannettavaa olisi myös urasyvyysvaatimusten tuntemisessa. Lain vaatiman minimiurasyvyyden kesärenkaille (1,6 mm) tiesi vain 35 prosenttia vastaajista. Talvirenkaiden minimiurasyvyys (3 mm) muistettiin sitäkin harvemmin.

Renkaiden kunto voi vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, kunhan kuljettaja tuntee renkaidensa kunnon. ”Viime syksyn rengasratsioissa vain 27 prosenttia autoilijoista tiedosti ajavansa huonokuntoisilla renkailla. Silloin kerätty tutkimusaineisto julkaistaan kokonaisuudessaan syyskuussa järjestettävässä Rengasratsia-kampanjassa”, Nuora paljastaa.

Rengaspaineet kuormituksen mukaan
Liian alhaiset ilmanpaineet lisäävät renkaiden kulumista ja polttoaineen kulutusta. Rengaspaineet kannattaa tarkistaa kuukausittain ja varsinkin pidemmälle kesälomareissulle lähdettäessä. Täydellä kuormituksella rengaspaineita pitää nostaa suosituksen mukaisesti. Suositukset löytyvät auton ohjekirjasta.

Rengasliikkeessä voi poiketa kesälomallakin. ”Kulutuspinnan urasyvyyksiä ja rengaspaineita voi kukin tarkkailla itsekin, mutta ammattilainen näkee renkaasta paljon muutakin kuten renkaan epätavallisen kulumisen. Renkaista kannattaa pitää huolta turvallisuuden, taloudellisuuden ja ympäristön tähden”, Nuora opastaa.

Lisätiedot:
Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora, puh. 040 557 5690
www.autonrengasliitto.fi

_________________
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.