Kausitiedote 2/2017 – Talvilomalle leppoisalla mielellä

TSEKKAA RENKAIDEN KUNTO LOMAREISSULLE

Nopeasti vaihtelevat keliolot näkyvät liikennevahinkotilastoissa sekä tuovat lisävaatimuksia autoilijoille ja renkaille. Hyväkuntoiset talvirenkaat auttavat selviämään kelihaasteista, kunhan muistaa sovittaa ajonopeuden olosuhteisiin. Autonrengasliitto patistaa autoilijoita tarkistamaan renkaiden kunnon ja ilmanpaineet talvilomareissua varten.

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kehottaa autoilijoita tarkkailemaan renkaiden kuntoa ja ilmanpaineita pitkin ajokautta. ”Jäisillä, lumisilla ja sohjoisilla teillä renkailta vaaditaan hyviä pito-ominaisuuksia ja riittävästi kulutuspintaa. Lain mukaan talvirenkaissa pitää olla urasyvyyttä vähintään 3 milliä, mutta vaativilla talvikeleillä turvasuositus on vähintään 5 milliä.”

Rengasasiantuntijan talvilomavinkit:
•    tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaineet
•    lähde talvilomareissulle leppoisin mielin
•    seuraa sääennusteita myös matkan varrelta
•    varaa riittävästi ajoaikaa

Pahimmillaan lähes 500 liikennevahinkoa päivässä
Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilaston mukaan vuonna 2015 sattui 94 740 liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa eli keskimäärin 260 tapausta päivässä. Liikennevahinkojen määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 1,8 prosenttia. Viime vuosien leudot ja vähälumiset talvet ovat pitäneet vahinkojen kokonaismäärän alle sadassa tuhannessa vahingossa.

Liukkaalla kelillä syntyy runsaasti liikennevahinkoja. Eniten vahinkoja (467 kpl) sattui tiistaina 13.1.2015, kun lämpötila nousi nopeasti ja samaan aikaan satoi runsaasti lunta. ”Talvi ei yllätä autoilijoita, vaan liukkaus. Vahinkoja syntyy, kun kuljettajat eivät osaa sovittaa etäisyyksiä ja tilannenopeutta sään mukaiseksi”, yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuustietoinstituutista analysoi.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. ”Onnettomuustutkinnassa tulee hälyttävän usein vastaan vanhoja, kumiseokseltaan kovettuneita talvirenkaita, joissa on vain näennäisesti nastoja jäljellä. Nastat saattavat olla pääosin poikki tai niissä ei ole ulkonemaa lainkaan”, Koisaari huomauttaa.

Lisätietoja:
•    puheenjohtaja Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
•    yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, Onnettomuustietoinstituutti, puh. 040 450 4782

Hyödyllisiä linkkejä:
•    www.autonrengasliitto.fi (rengastietoa)
•    www.lvk.fi (onnettomuustilastoja)
•    liikennetilanne.liikennevirasto.fi (keliennuste)

Liite: Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot päivittäin vuonna 2015 (kpl)
Lähde: VALT/Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto

tiedote 150217[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]