Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös…
NOPEASTI VAIHTELEVAT KELIOLOT HAASTEELLISIA.
Ajokelit saattavat vaihdella pitkillä lomareissuilla sulista tienpinnoista pääkallokeleihin. Hyväkuntoiset talvirenkaat auttavat selviämään kelihaasteista, kunhan muistaa sovittaa ajonopeuden olosuhteisiin. Autonrengasliitto kehottaa tarkistamaan renkaiden urasyvyyden, nastoituksen kunnon ja ilmanpaineet talvilomareissua varten.
Laki vaatii talvirenkailta vähintään 3 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus on vähintään 5 milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta.
“Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja säätää olosuhteita ja kuormitusta vastaavaksi. Kylmällä säällä ja täydellä kuormalla ajettaessa rengaspainetta pitää nostaa jopa 0,5 baria”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora huomauttaa.
Rengasasiantuntijan talvilomavinkit:
• tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaineet
• lähde talvilomareissulle leppoisin mielin
• seuraa sääennusteita myös matkan varrelta
• varaa riittävästi ajoaikaa
Pahimmillaan yli 500 liikennevahinkoa päivässä
OTI:n liikennevahinkotilaston mukaan vuonna 2016 sattui 99 573 liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa eli keskimäärin 272 tapausta päivässä. Liikennevahinkojen määrä lisääntyi edellisvuoteen verrattuna noin 7 prosenttia. Pahimmat vahinkopäivät osuivat tammikuulle, jolloin neljänä päivänä sattui yli 500 liikennevahinkoa päivässä.
Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Ruuhkaisemmassa Etelä-Suomessa vaikeimmat ajokelit ovat viime talvina tulleet vasta vuodenvaihteen jälkeen. Kelin muutos tulee usein yllätyksenä suliin teihin tottuneille kuljettajille.
Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. ”Onnettomuustutkinnassa tulee hälyttävän usein vastaan vanhoja, kumiseokseltaan kovettuneita talvirenkaita, joissa on vain näennäisesti nastoja jäljellä. Nastat saattavat olla pääosin poikki tai niissä ei ole ulkonemaa lainkaan”, yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuusinstituutista toteaa.
Lisätiedot:
• puheenjohtaja Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
• yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), puh. 040 450 4782
Liite: Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot päivittäin vuonna 2016 (kpl)
Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2016 (OTI 2018)
_________________
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.