Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös…
Joka syksy poliisi kirjoittaa yli 400 liikennevirhemaksua puutteellisten renkaiden takia. Yhä useamman kuljettajan olisi syytä opetella ratsaamaan renkaansa itse, sillä hyväkuntoiset renkaat ovat liikenteessä yksi tehokkaimmista turvallisuustekijöistä.
Rengasratsia-turvallisuuskampanja pyörähtää tänään käyntiin koko maassa. Kampanjassa tutkitaan autojen renkaiden urasyvyyksiä sekä rengaspaineita.
”Sekä urasyvyyksillä että rengaspaineilla on suora vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja sitä kautta laajemmin liikenneturvallisuuteen”, Rengasratsian kampanjapäällikkö ja Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora perustelee.
Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhdessä järjestämä Rengasratsia pidettiin ensimmäisen kerran vuonna syksyllä 1997. Sittemmin kampanjassa on tutkittu yhteensä noin 200 000 rengassarjaa.
”Kokonaisuutena suomalaiset ovat oppineet pitämään renkaistaan yhä paremmin huolta ja ymmärtämään niiden merkityksen liikenneturvallisuudelle. Samalla teillä ajaa pieni joukko kuljettajia, joilla turvallisuuspuutteita on autossa, renkaissa ja ajotavassa. Heidät haluamme tavoittaa”, Nuora sanoo.
Renkaat ovat merkittävin yksittäisistä teknisistä onnettomuuksiin johtaneista syistä. Puutteellinen rengastus on mukana joka seitsemännessä kuolonkolarissa.
Liikennekuolemat edelleen liian yleisiä
Keväällä 2020 koronavirus sulki Suomen, mikä näkyi liikennemäärien romahtamisena. Sittemmin liikenne on jälleen vilkastunut yhteiskunnan avautumisen ja kasvaneen kotimaan matkailun vuoksi, mutta vuoden 2019 tasosta ollaan vielä jäljessä.
Liikenneturvallisuudessa liikennemäärien putoaminen näkyy kaksijakoisesti, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo.
”Henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet liikennemääriä vastaavasti, mutta liikennekuolemissa laskua ei juuri näy”, Valtonen sanoo.
Suomessa on tavoitteena puolittaa liikennekuolemat vuoden 2000 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Siitä Suomessa on oltu koko 2010-luku jäljessä, Valtonen sanoo.
Joka syksy 400 sanktiota huonoista renkaista
Ratsiaviikon ulkopuolella poliisi valvoo renkaiden kuntoa muun partioinnin osana. Joka syksy poliisi kirjoittaa noin 400 liikennevirhemaksua tai sakkoa renkaissa ilmenevien puutteiden takia.
”Moni ajattelee huomatessaan ajavansa kuluneilla renkailla, että uusii ne keväällä. Se ei kannata, sillä syksy on haastavaa aikaa rengasturvallisuudelle, kun lehdet ja sateet liukastavat tiet”, poliisitarkastaja Heikki Kallio sanoo.
Syksyn sateilla erityisen tärkeää on riittävä urasyvyys. Urien tehtävänä on viedä vesi pois renkaan ja tien välistä. Matala ura ei johda vettä pois: jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat huomattavasti.
Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalla on 1,6 mm, mutta yleinen turvasyvyys on 4 mm. Sitä matalammalla uralla ajaessa vaaditaan erityistä varovaisuutta.
”Yli puolet autoilijoista ei kuitenkaan tiedä, missä kunnossa heidän renkaansa ovat. Urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla, jonka hopeareunus on noin 4 mm. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa”, Nuora sanoo.
Rengasratsian tärkeimpänä tavoitteena onkin levittää tietoisuutta rengasturvallisuudesta.
”Ratsaa renkaasi itse ja ratsaa renkaasi ajoissa”, Nuora tiivistää.
Rengasratsian videotervehdykset
Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja Poliisin puheenvuorot ja alustukset rengas- ja liikenneturvallisuudesta ovat katsottavissa Autonrengasliiton Youtube-kanavalla:
Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuoran videoterveyhdys
Liikenneturvan tutkimusjohtaja Juha Valtosen videotervehdys
Poliisitarkastaja Heikki Kallion videotervehdys
Rengasratsia
Viestimme
Renkaat ovat yleisin henkilö- ja pakettiautojen riskitekijä tieliikenneonnettomuuksissa. Toivommekin, että autoilija muistaa:
AIKATAULU MEDIALLE
Valtakunnallinen Rengasratsia-kampanja alkaa Helsingissä maanantaina 13.9.2021 kello 10.00 Nordenskjöldinkadulla Auroran sairaalan kohdalla (Auroranportti 2) tehtävillä tarkastuksilla. Toivotamme median tervetulleeksi.
Muissa kaupungeissa Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin edustajat suorittavat ratsiaviikolla 37 tarkastuksia oman aikataulunsa mukaan. Paikalliset yhteystiedot löydätte liitetiedostosta Rengasratsia 2021 – Yhteystiedot medialle.
YHTEYSTIEDOT
Autonrengasliitto
Jarmo Nuora, Kampanjapäällikkö
040 557 5690
Poliisi
Heikki Kallio, Poliisitarkastaja
029 548 1556
Liikenneturva
Juha Valtonen
Tutkimuspäällikkö
040 727 777
juha.valtonen@liikenneturva.fi
Rengasratsia_2021_Kampanjakalvot