Seurantatiedote 09/2017 – Alkuviikon rengasratsiat vahvistavat:

KESÄRENKAAT ENTISTÄ PAREMMASSA KUNNOSSA

Kesärenkaiden syyskunto on edelleen kohenemassa. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli vain 8,2 prosenttia, kun viime syksynä osuus oli 10,3 prosenttia samoilla paikkakunnilla. Kampanjaviikolla tarkastetaan kaikkiaan yli 2 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat.

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta arvioi rengasratsioiden sujuneen jälleen positiivisessa hengessä. ”Pitkäjänteinen yhteistyö Liikenneturvan ja poliisin kanssa näyttää toimivan vuodesta toiseen. Autoilijoilta tulee kiitosta Rengasratsia-kampanjoinnin tarpeellisuudesta ja jalkautumisesta tien päälle. Monet ovat alkaneet tarkkailla renkaidensa kuntoa myös ajokauden aikana”, Lintala näkee.

Kohennusta kaikilla vertailupaikkakunnilla
Ennakkotiedot on kerätty Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa ja Rovaniemellä 11.–13.9.2017 järjestetyistä rengasratsioista. Tuloksia verrataan samoilla paikkakunnilla syksyllä 2016 kerättyyn 1 861 auton otokseen. Kaikkiaan viime syksynä tarkastettiin koko maassa lähes 9 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat.

Huonorenkaisten autojen osuus on vähentynyt kaikilla vertailupaikkakunnilla. Eniten parannusta on tapahtunut Kuopion seudulla ja Helsingissä. Tosin jälkimmäinen otos sisälsi ainoastaan kampanjan julkistustilaisuuden yhteydessä suoritetun näytösluonteisen rengasratsian Nordenskiöldinkadulla.

Huonokuntoiseksi luokitellaan rengas, jonka urasyvyys on alle 2,5 mm. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Renkaan urasyvyys vaikuttaa merkittävästi vesiliirtonopeuksiin ja jarrutusmatkoihin märällä tienpinnalla.

Tulokset alkuviikon rengasratsioista:
seuranta1

Lisätiedot: Kampanjapäällikkö Hannu Lintala, Autonrengasliitto ry, puh. 020 790 0883
www.autonrengasliitto.fi tai www.rengasratsia.fi