skip to Main Content
+358 20 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

Rengasratsiat käyntiin hyvässä hengessä ja hyvässä säässä

Ensimmäisenä päivänä vastaan tuli enimmäkseen hyväkuntoisia renkaita, mutta ilman liikennevirhemaksuja ei Helsingissä sentään selvitty. Alkaneella viikolla ratsiat jatkuvat Porissa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Rovaniemellä.

Liikenneturvallisuuskampanja Rengasratsia käynnistyi maanantaina renkaiden kuntotutkimuksilla Helsingissä. Viime vuoden sateisen viiman sijaan renkaita saatiin tutkia kuulaassa syysauringossa.

”Kampanja lähti käyntiin mukavissa tunnelmissa ja mukavassa kelissä”, Autonrengasliiton puheenjohtaja, kampanjapäällikkö Jarmo Nuora tiivistää.

Rengasratsia on Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteinen turvallisuuskampanja, joka on järjestetty lähes joka syksy vuodesta 1997 lähtien. Kuluvan viikon aikana Rengasratsian tarkastuksia järjestetään Porissa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Rovaniemellä.

”Yleisesti renkaiden kunto ja kuljettajien rengastietämys on parantunut 25 vuoden ajan selvästi. Odotammekin innolla ensimmäisiä tutkimustuloksia nähdäksemme, miten tämän viikon tulokset vertautuvat viime syksyyn”, Nuora jatkaa.

Sakkorajalle ei ajeta yhdessä yössä

Poliisille Rengasratsia on tärkeää liikennetyötä, mutta samalla myös vaihtelua arjen työtehtäviin.

”Ihmiset ovat ottaneet rengastarkastukset tosi hyvin vastaan. Kukaan ei kieltäytynyt rengastutkimuksista, ja yleisesti ottaen asiat olivatkin melko hyvässä kunnossa”, poliisitarkastaja Heikki Kallio summaa.

Rengastarkastusten yhteydessä poliisi tekee myös esimerkiksi puhallutuksia ja muuta valvontaa. Helsingin ratsiassa vastaan tulivat kahdet, alle 1,6 mm sakkorajan ajetut renkaat. Niillä ajaneita kuljettajia muistettiin sadan euron liikennevirhemaksulla.

Kallio pitää Rengasratsiaa tarpeellisena herättäjänä, joka saa autoilijat katsomaan renkaitaan entistä tarkemmalla silmällä.

”Renkaat ovat kuitenkin se varuste, joka pitää auton tiessä kiinni, ja harvoin ne aivan yhdessä yössä sinne sakkorajalle kuluvat”, Kallio muotoilee.

Maltillinen ajonopeus sopii renkaalle kuin renkaalle

Ennen kaikkea Rengasratsian tavoitteena on neuvoa autoilijoita ja jakaa tietoa rengasturvallisuudesta. Sakkoja voidaan jakaa, mutta mieluummin huomautetaan, jos vain mahdollista.

Linja on tehonnut hyvin. Kun esimerkiksi vuonna 1997 Rengasratsiaan ajoi huonokuntoisilla renkailla 24,4 prosenttia autoilijoista, viime syksynä huonokuntoiset renkaat olivat alla vain 8,5 prosentilla.

”Usein renkaiden kunto kuitenkin tarkastetaan vain rengasvaihdon yhteydessä. Tärkeää olisi oppia tarkastelemaan urien kulumista ja oikeita rengaspaineita säännöllisesti”, Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen sanoo.

Syksyllä pidettävä Rengasratsia on hyvä hetki paneutua liikenneturvallisuuteen laajemminkin. Hyvät renkaat auttavat pitämään auton märälläkin kelillä tiessä, mutta vielä tärkeämpi turvavaruste löytyy ratin takaa.

”Ajonopeuden alentaminen lisää liikenneturvallisuutta renkaan kunnosta riippumatta”, Pohjonen muistuttaa.

Rengasratsia 2022

  • Viime vuoden ja aiempien Rengasratsioiden keskeisimmät tulokset on koottu Kesärengastutkimus 2021 -raporttiin.
  • Suomessa käytöstä poistuvat renkaat voi palauttaa maksutta Suomen Rengaskierrätys Oy:n keräykseen. Lisää renkaiden hyötykäytöstä voi lukea oheisesta tiedotteesta.
  • Rengasratsiaviikolla 37 alueellisia tutkimuksia tehdään kampanjaviikon aikana Porissa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Rovaniemellä.
  • Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan kuntotutkimuksia kaikilla paikkakunnilla. Löydät paikallisten yhteyshenkilöiden yhteystiedot oheisesta Yhteystiedot-oppaasta.
  • Lisäksi mediaa avustavat valtakunnalliset yhteyshenkilöt Autonrengasliitosta, poliisista ja Liikenneturvasta.
Back To Top
Search