skip to Main Content
+358 20 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

Pääsiäisenä pitoa tarvitaan sukselta ja renkaalta

Pääsiäisliikenteeseen on lähdettävä vain talvirenkailla, sillä keväisen miniloman kynnyksellä koko Suomessa vallitsevat vielä talviset kelit. Kun lumien sulettua renkaanvaihdon aika lopulta koittaa, on kesärenkaan urasyvyys ja kunto käytävä tarkasti läpi. Hyvä kesärengas on turvallinen ajaa vielä syksylläkin.

Kun renkaiden vaihtokausi lähestyy, on lain sijaan katsottava ensisijaisesti kelejä. Tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä kelin vaatiessa maaliskuun loppuun saakka.

”Mutta kun keli niin vaatii, talvirenkaita saa ja ennen kaikkea pitää käyttää myös maaliskuun jälkeen”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora muistuttaa.

Sellainen tilanne on nyt koko maassa, sillä kevät on edennyt hitaasti. Päivällä penkereet ja tienpinnat sulavat. Kun yöllä taas pakastaa, etenkin varjopaikoissa voi aamuisin olla liukasta.

Pääsiäisen hiihtoreissuilla tarvitaankin pitoa paitsi sukselta myös renkaalta.

”Pohjoiseen matkaavien on syytä pitää talvirenkaat auton alla vielä pitkän aikaa. Vaikka päätiet olisivatkin jo sulat, sivuteillä on talviset kelit alueesta riippuen vielä vapulle asti tai jopa kauemminkin.”

Tieliikennelain mukaan on kuljettajan vastuulla varmistua siitä, että auton renkaat sopivat vallitseviin olosuhteisiin.

Tarkasta kesärenkaan kunto ennen vaihtoa huolellisesti

Keväiset kelit alkavat näkyä rengasliikkeissä säätilaa mukaillen etelästä pohjoiseen.

”Noin yleisesti sanottuna kesärenkaiden vaihtokausi alkaa viimeistään pääsiäisen jälkeen ja jatkuu aina toukokuun puolelle saakka.”

Ennen vaihtoa kesärenkaiden kunto on aina käytävä läpi. Lain mukaan kesärenkaalta vaaditaan vähintään 1,6 mm urasyvyys, jolloin rengas on jo ajettu loppuun.

Ehdotonta ´sakkorajaa´ tärkeämpi mittari on niin sanottu 4 mm turvaraja. Sitä matalammilla urilla on noudatettava jo suurta varovaisuutta. Matalat urat eivät enää ohjaa vettä tehokkaasti renkaan ja tien välistä pois.

”Helpoin tapa tarkastaa urasyvyys on kaivaa kahden euron kolikko esiin ja asettaa se uraan. Kolikon kopeareunus on noin 4 mm leveä. Jos hopeaa jää näkyviin, on syytä harkita renkaiden uusimista.”

Samalla jokainen rengas on hyvä käydä läpi silmämääräisesti. Vaurioiden ohessa on etsittävä merkkejä epätasaisesta kulumisesta. Sellainen on aina merkki jostain vakavammasta viasta auton ohjausjärjestelmässä.

”Jos huomaat renkaissa epätasaista kulumista, etkä ole aivan varma sen syystä, voit käydä näyttämässä sitä lähimmässä asiantuntevassa rengasliikkeessä.”

Iän kovettama rengas on sateella vaarallinen

Tyypillisesti rengassarja kestää ajoa noin 30 000 kilometriä eli kahdesta kolmeen rengaskautta, joskin alusta ja ajotapa vaikuttavat asiaan paljon. Vähän ajavalla renkaat voivat urasyvyyden näkökulmasta siis kestää useammankin vuoden.

”Oikein varastoituna pimeässä ja lämpimässä tilassa rengas säilyttääkin ominaisuutensa normaalin käyttöajan puitteissa hyvin.”

Hyväkään rengas ei tosin säily ikuisesti. Ajan saatossa rengasmateriaali kovettuu ja menettää pito-ominaisuuksiaan. Etenkin viileämmillä kevät- ja syyskeleillä vanha rengas saattaa olla arvaamattoman liukas märällä tienpinnalla.

Renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta. Yli kymmenen vuotta vanhat renkaat on turvallisinta poistaa käytöstä ja antaa ne veloituksetta kierrätykseen uusioraaka-aineiden materiaaliksi. On syynä sitten ikä tai kuluminen, turvallisinta on uusia renkaat aina ajoissa.

”Rengaskaupoille harvemmin muistetaan ajella erikseen keskellä kesää. Siksi alle laitettaessa kesärenkaan on oltava niin hyvässä kunnossa, että se säilyy turvallisena syksyyn asti, jolloin myös ajo-olosuhteet ovat vaativimmat.”

FAKTA

Hallitunkki on tee se itse -vaihtajan turva

Erityisesti kaupungeissa valtaosa autoilijoista luottaa nykyisin rengashotellien palveluun. Jos renkaille on hyvä varasto ja käytössä sopiva työtila, renkaat voi vaihtaa myös itse. Vaihtotyö on turvallista, kun muistaa tärkeimmät asiat:

Tarkasta, että tunkki on ehjä ja tukeva. Auton mukana toimitettava pikkutunkki on tarkoitettu vain rengasrikkoja varten. Jos vaihdat renkaat itse, noin 100–300 euron hallitunkki on turvallisuutta ja mukavuutta lisäävä hankinta.

Varmistu siitä, että renkaiden vaihtopaikka on tasainen ja pohjaltaan kova.

Ota ennen vaihtoa esille kaikki tarvittavat työkalut ja tarvikkeet, kuten rengasavain, sovitteet ja pultit. Jos autossasi on yksilöllinen lukkopultti, säilytä sen avaamiseen tarvittava sovite aina samassa paikassa ja kerro se myös muille auton käyttäjille.

Kun renkaat on vaihdettu, aseta rengaspaineet sopiviksi omalla kompressorilla tai huoltoasemalla. Oikeat rengaspaineet löytyvät kuljettajan oven karmista, ajotietokoneesta tai ohjekirjasta. Riittävän korkeat rengaspaineet säästävät polttoainetta ja rengasta kulumiselta.

Toistuvaan renkaanvaihtoon hyvä työkalu on momenttiavain. Kiristä henkilöauton renkaan pultit sen avulla autosta riippuen noin 110–140 Nm momenttiin.

Tee aina kevytmetallivanteiden pulteille jälkikiristys noin 100–200 km ajon jälkeen.

Muista, että osaavalle autoihmiselle rengasvaihto on hyvässä kelissä mukavaa ajanvietettä, mutta rengastyöt eivät kuulu modernin autoilijan ehdottomiin perustaitoihin. Jos vaihtaminen arveluttaa, varaa aika asiantuntevaan rengasliikkeeseen, joka vaihtaa, varastoi ja myös tarkkailee renkaiden kuntoa puolestasi.

Back To Top
Search