Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös…
Juhannuksesta alkaa poikkeuksellinen lomakausi, sillä tänä kesänä suomalaiset viettävät kesälomansa lähes kokonaan Suomessa. Aiempaa suurempi tiellä liikkujien määrä nostaa rengas- ja liikenneturvallisuuden yhä tärkeämmäksi tekijäksi. Onnistunut automatka vaatii ennakointia, aikaa ja armollista asennetta.
Kun kesälomakausi käynnistyy juhannuksena, moottoritie on harvinaisen kuuma. Suomen rajat pikkuhiljaa avautuvat, mutta koronaviruksesta johtuvan poikkeuksellisen tilanteen vuoksi peräti kolme neljästä suomalaisista aikoo lomailla kotimaassa.
Vaikka tautitilanne on helpottanut, ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä aikoo tehdä kesälomamatkansa omalla autolla.
”Tämä merkitsee sitä, että läpi kesän teillä nähdään viime vuosia enemmän liikennettä”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
”Liikenne- ja rengasturvallisuudesta huolehtiminen nouseekin aivan uuteen arvoon, jotta mahdollisimman moni saisi viettää rankan koronakevään jälkeen kesälomansa turvallisesti.”
Suurimmat ruuhkat ovat odotettavissa menoliikenteessä torstaina alkuillasta.
”Sunnuntain paluuliikenteen huippuja voi tasoittaa se, että moni jatkaa suoraan kesälomalle ja jää viettämään aikaa kesämökille.”
Huonot renkaat ovat märällä kelillä vaaralliset
Pääsääntöisesti suomalaiset lähtevät kesälomaliikenteeseen asianmukaisilla renkailla. Lähestyvä lomakausi on samalla hyvä hetki tarkastaa omien renkaiden kunto ja se tärkein, eli urien syvyys.
”Viime vuosina noin joka kymmenennen auton renkaat ovat olleet urasyvyydeltään alle sakkorajan. Samalla moni ei tiedä, missä kunnossa omat renkaat ovat, jolloin renkaiden puutteita ei voi myöskään huomioida ajotavassa”, Nuora sanoo.
Lain mukaan kesärenkaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta sadekelillä jo 4 millimetrin urilla ajaminen vaatii erityistä tarkkuutta.
Renkaan ja tien väliin jää vain noin kämmenen kokoinen alue, joka pitää auton tiessä. Mitä matalammat urat ovat, sitä huonommin vesi pääsee renkaan alta pois. Siksi hallitsemattoman vesiliirron riski ja jarrutusmarkat kasvavat huomattavasti.
”Renkaiden kausivaihtojen aikaan elettiin kovinta koronavirusaikaa. Moni miettikin silloin, laittaisiko vielä alle vanhat ja huonohkot renkaat, kun kesän ajoista ei tiennyt juuri mitään. Nyt renkaat onkin syytä tarkastaa uudelleen, jotta ne ovat turvallisessa kunnossa, eikä yllätyksiä tule tien päällä.”
Myös alkukesän kuivat kelit ovat voineet antaa valheellisen kuvan vanhojen renkaiden pidosta. Tien päällä keli voi kuitenkin muuttua nopeasti.
Ennakoi, varaa aikaa ja nauti
Tulevana juhannuksena suomalaiset lähtevät ensimmäistä kertaa kesälomaliikenteeseen uuden tieliikennelain saattelemana. Julkisessa keskustelussa esiin ovat nousseet oikeus pysäköidä tien vastakkaiselle puolelle ja uudet liikennemerkit.
”Ehkä kuitenkin se tärkein, eli tiellä liikkujan aiempaa vahvempi ennakointivelvollisuus on jäänyt hieman paitsioon”, Nuora miettii.
Ennakointivelvollisuus on tärkeä liikennekulttuurin rakentaja: toisen kylkeen ei saa ajaa, vaikka toinen tulisikin kolmion takaa. Renkaiden tapauksessa ennakointi merkitsee sitä, että jo ennen ajoa on tietoinen renkaidensa kunnosta ja sovittaa ajokäytöksensä sen mukaan.
”Mitä huonompi keli on, sitä enemmän kuljettajan on kyettävä tilannetta ennakoimaan.”
Sujuva lomaliikenne vaatii yhteispeliä, aikaa ja oikeaa asennetta. Onnistunut loma lähtee siitä, että tarkastaa ajoneuvon ja renkaiden kunnon ajoissa, mielellään useita päiviä ennen lähtöä ja pakkaa tavarat edellisenä päivänä. Kevyt kaasujalka ja kevyt tunnelma kulkevat käsi kädessä, Nuora sanoo.
”Pidetään paineet renkaissa, ei ratin ja penkin välissä.”
FAKTA
Autoilijan muistilista kesäliikenteeseen