Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös…
Turvallisuuskampanja Rengasratsian tarkastuspisteille on kolmena ensimmäisenä päivänä ajanut huonokuntoisilla renkailla vain 6,6 prosenttia autoilijoista. Huonokuntoisten renkaiden määrä on puolittunut kymmenessä vuodessa.
Suomalaiset ajavat aiempaa parempikuntoisilla renkailla, osoittavat Rengasratsian ensimmäiset havainnot. Kun turvallisuuskampanjassa oli tutkittu renkaiden urasyvyyksiä viikon 37 maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona, tarkastetuista autoista vain 6,6 prosenttia ajoi huonokuntoisilla renkailla.
Suunta on oikea, sillä edellisessä ratsiassa vuonna 2018 vastaava luku oli 8,6 prosenttia, rengasratsian kampanjapäällikkö, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
”Renkaista on huolehdittu ilmeisen hyvin. Koronan aikana autolla on liikuttu paljon, mutta asiaan vaikuttaa varmasti myös se, että ihmiset ovat tunnollisesti alkaneet tarkkailla renkaidensa kuntoa”, Nuora sanoo.
Huonokuntoisten renkaiden kunto puolittunut
Kolmen ensimmäisen kampanjapäivän aikana alustavassa otannassa ovat mukana 1558 auton renkaat neljältä eri paikkakunnalta.
Tutkimuksessa huonokuntoiseksi luokitellaan renkaat, joiden urasyvyys on 2 mm, tai vähemmän. Lain mukaan kesärenkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 mm syvät, mutta yleisenä turvasuosituksena vesikelissä pidetään 4 mm uria. Sitä matalammilla urilla jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat huomattavasti, sillä urat eivät enää kykene ohjaamaan vettä renkaan alta pois.
”Kampanjan puolivälissä sanoisin, että kehitys on todella myönteinen yllätys. Vielä kymmenen vuotta sitten vastaavassa otannassa autoilijoista 13 prosenttia ajoi huonokuntoisilla renkailla”, Nuora sanoo.
Rengastieto kiinnostaa autoilijoita
Rengasratsia-turvallisuuskampanjan järjestävät Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi. Kampanjan tutkimukset, joissa tarkastellaan renkaiden urasyvyyksiä ja ilmanpaineita, jatkuvat koko viikon. Sen jälkeen tulokset koko maasta vedetään yhteen.
Aiempien tutkimusten perusteella yli puolet autoilijoista ei tunne renkaidensa kuntoa. Rengasratsia-viikolla ratsioihin pysäytetyt autoilijat ovat kuitenkin suhtautuneet rengastarkastuksiin iloisin ja uteliain mielin.
”Näyttää siltä, että ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia renkaidensa kunnosta ja haluavat tietoa siitä, miten renkaat vaikuttavat omaan ja muiden tielläliikkujien turvallisuuteen.”
FAKTA
Rengasratsian välitulokset neljältä paikkakunnalta
Paikkakunta | Autoja | Huonokuntoisten renkaiden osuus | |
2021 | 2018 | ||
Jyväskylä | 275 | 7,4 % | 5,5 % |
Kuopio | 436 | 2,5 % | 11,8 % |
Pori | 440 | 9,1 % | 6,5 % |
Rovaniemi | 407 | 7,9 % | 9,9 % |
Yhteensä | 1558 | 6,6 % | 8,6 % |
YHTEYSTIEDOT
Autonrengasliitto
Jarmo Nuora, Kampanjapäällikkö
040 557 5690
Liikenneturva
Juha Valtonen
Tutkimuspäällikkö
040 727 777
juha.valtonen@liikenneturva.fi
Poliisi
Heikki Kallio, Poliisitarkastaja
029 548 1556