Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös…
Pakkaskauden keskellä on syytä kiinnittää huomiota tavallista enemmän rengaspaineisiin. Hyväkuntoisten renkaiden ohessa turvallinen talvilomamatka syntyy rauhallisesta ajotavasta sekä riittävistä turvaväleistä.
Pian alkava koulujen lomakausi merkitsee tavallista vilkkaampaa liikennettä. Talvilomalle lähtevien on syytä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota rengaspaineisiin.
”Rengas saattaa tyhjentyä salakavalasti kovilla pakkasilla. Tämä johtuu siitä, että rengas on saanut ulkoisen vaurion tai sitten kyse on vanhan renkaan kovettumisesta, joka mahdollistaa vuodon renkaan ja vanteen välistä”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
Kovilla pakkasilla renkaiden kunto on hyvä tarkastaa silmämääräisesti aina ennen ajoon lähtöä. Tyhjentynyt rengas vaurioituu korjauskelvottomaksi jo lyhyenkin ajon jälkeen.
Raskas kuorma vaatii korkeat rengaspaineet
Samalla kovat pakkaset myös alentavat ilmanpainetta renkaan sisällä. Hyvä perusohje onkin asettaa talvirenkaiden ilmanpaine noin 0,2 baria valmistajan suositusten yläpuolelle.
”Mikäli talvilomalle lähdettäessä autossa on paljon kuormaa, kannattaa rengaspainetta lisätä vielä toiset 0,2 baria”, Nuora neuvoo.
Hieman suosituksia korkeampi ilmanpaine ei rengasta vaurioita. Sen sijaan raskaan kuormankin alla muodossaan pysyvä rengas parantaa ajo-ominaisuuksia ja alentaa polttoaineen kulutusta.
”Autojen rengaspaineanturit ovat hyvä apu, mutta kuljettajan on osattava tarkastaa ja myös säätää rengaspainetta itse tilanteen vaatimalla tavalla.”
Kun rengaspaine säädetään tavallista korkeammaksi, myös rengaspaineanturit on useimmiten alustettava auton valikon kautta uudelleen.
Varaa aikaa ja aja rauhassa
Talviloman meno- ja paluuliikenne jakautuvat viikonlopuille lomaviikon molemmin puolin. Tärkein varuste lomaliikenteessä on maltillinen ja rento asenne. Turhaa kiirettä ja riskien ottamista on hyvä välttää.
”Se onnistuu parhaiten tekemällä pakkaamiset ja muut valmistelut ajoissa ja varaamalla matkaan riittävästi aikaa. Jos työviikon jälkeen on väsynyt, on parempi nukkua ja lähteä vasta aamulla.”
Vaikka päätietä suolataan, talvikeleillä liukkaus vaanii väillä salakavalastikin. Sen takia tien päällä kannattaa pitää tavallista pidempiä turvavälejä. Perille ei saavu yhtään sen aikaisemmin, vaikka ajaisi toisen puskurissa kiinni.
”Rauhallinen ja tasainen nopeus säästää kuljettajan ja matkustajien hermoja, polttoaineetta ja rahaa.”
Vältä ongelmat varautumalla niihin
Ennen matkaa talvirenkaiden kunto on hyvä käydä läpi. Renkaista kannattaa syynätä nastojen määrä sekä urien syvyys. Tieliikennelain mukaan talvirenkaan urien on oltava vähintään 3 mm syvät, mutta alle 5 mm urilla liikenteessä on jo noudatettava ylimääräistä varovaisuutta.
Myös mahdolliseen rengasrikkoon on hyvä varautua jo ennen matkaa.
”Tarkasta vararenkaan ja paikkaussarjan kunto ja että kaikki renkaanvaihtoon tarvittavat työkalut ovat mukana.”
Aina tien päällä renkaan korjaaminen tai vaihto ei onnistu itse. Siksi jo ennen matkaa kannattaa suunnitella, miten matkan varrella saa apua renkaan tai auton pettäessä. Puhelimeen tai paperille onkin hyvä laittaa ylös tiepalveluiden, oman rengasmerkin ja vakuutusyhtiön hätänumerot.
Talvipakkasella matkaan ei pidä lähteä ilman lämmintä vaateta ja evästä.
”Pidetään turvaväleistä kiinni niin liikenteessä kuin muuallakin. Toivotamme ansaittua ja rentouttavaa loma-aikaa kaikille!”
Muistilista talvilomaliikenteeseen