+358 20 595 5000 info@autonrengasliitto.fi
Ensilumi

Vinterdäcket skall ha tillräckligt med dubbar, mönsterdjup och väggrepp också ännu på våren

De första vintertecknen påminner om däckbytets aktualitet. I samband med däckbytet bör däcken checkas: endast ett tillräckligt mönsterdjup och en jämn fördelning av däckens dubbar möjliggör vinterdäckets pålitliga funktion i krävande vinterfören

När det första snöfallet inträffade tidigt i år och nattfrosten därtill förorsakade halt väglag, visade sig den slitna frasen vara sann: vintern överraskade både bilisterna och denna gång även däckbranschens yrkesfolk.

”Fastän vädret framöver skulle bli varmare, var detta en påminnelse om att skiftet till vinterdäck skall påbörjas senast nu”, konstaterar Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.

Enligt gällande stadganden träder den obligatoriska användningen av vinterdäck i kraft den första december. Dubbdäck får användas från och med första november, och alltid när föret så kräver.

”Det är bättre att följa med väderleksrapporterna och termometern än att blint stirra på kalendern. Vintern framskrider i olika takt på olika håll i Finland.”

Endast djupa mönster på däcken fungerar i snösörja
Gällande lagstiftning kräver att vinterdäcken skall ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Detta gäller för både dubbdäck och odubbade vinterdäck, vilka också populärt kalls friktionsdäck.

”Vi rekommenderar, att mönsterdjupet vid däckskiftet är minst 5 mm. Då fungerar vinterdäcket förhållandevis bra, åtminstone i början av vintern.”

Om arbetsredskap för mätning av mönsterdjupet saknas, eller om mönsterdjupet inger farhågor, lönar det sig att vända sig till en yrkeskunnig däckspecialist. Man måste vara medveten om skicket på sina däck, konstaterar Nuora.

”I samband med sommardäcken nämns ofta vattenplaning och våtgrepp. Då det gäller vinterdäck är tillräckligt mönsterdjup en lika viktig egenskap. Slaskplaning är rentav svårare att bemästra än vattenplaning.”

Dubbarna skall vid behov räknas
Allt flera bilister väljer att köra med dubbfria vinterdäck, speciellt i städerna. Men dubbdäck har också trogna sympatisörer. Däcktyp väljs huvudsakligen på basis av användningsbehovet.

”De viktigaste säkerhetsfaktorerna är däckets skick, lämplig körhastighet och tålamod i trafiken.”

Om dubbdäckens skick inte har kontrollerats på våren, är det skäl att göra det före påmonteringen.  Brutna och lösa dubbar biter inte längre på is.

Enligt lagen får mängden dubbar på dubbdäcksseriens bästa och sämsta däck avvika med högst 25 procent. Om avvikelsen verkar vara stor, måste dubbarna räknas. För stor avvikelse orsakar instabilitet och försvårar manövreringen av bilen särskilt i överraskande och extrema situationer.

”För ofta hanteras dessa frågor utgående från lagens krav. Det viktiga är att hålla däcken i skick för egen och andra vägtrafikanters säkerhet.”

Tilläggsuppgifter:
Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora, tel. 040 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
______________
Bildäcksförbundet r.f. är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan och som grundades 1944. Bildäcksförbundet har 70 medlemsföretag, med sammanlagt 260 verksamhetenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Sök