PUBLIKATIONER

Årsberättelse 2017

Bildäcksförbundet rf (BDF) är en intresseorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor för företag inom däckbranschen. Förbundet är grundat år 1944. Medlemsföretagen idkar detalj- och partihandel med däck och fälgar, biltillbehörshandel, regummering av däck, däckservice, reparering och montering samt import och export av däck.

Bildäckförbundets sommardäcksundersökning 1997 - 2016

SOMMARDÄCKENS HÖSTSKICK FÖRBÄTTRADES
Förbättringen i det ekonomiska läget och konsumenternas starkare framtidstro börjar så småningom synas även på vägarna.
 .

Regummering av däck 2012

Denna regummeringspublikation är tyngdpunkten förlagd på person- och paketbildsdäck samt lastbils- och bussdäck, om vilka vi använder benämningarna pe/pa- respektive la/bu-däck.

Person och paketbilars däckrisker på 2000 -talet

Enligt Bildäcksförbundets sommardäcksundersökning sköter bilisterna i dag bättre om sina däck än förut, vilket torde inverka positivt på trafiksäkerheten. En orsak till den positiva utvecklingen är de återkommande däckratsia- och däcktryckskampanjerna, vilka hör till European Road Safety Charter som en del av EU:s trafiksäkerhetsprogram.