+358 20 595 5000 info@autonrengasliitto.fi
Paineet

EN TVÅ EUROS SLANT ÄR EN BILLIG LIVFÖRSÄKRING

  • Påsktrafikens säkerhet ökar med riktigt däckval. För bilister som styr kosan norrut lönar det sig att byta till sommardäck först efter påskhelgen
  • För bilister som vill byta till sommardäck tidigare, är det skäl att omgående reservera tid för däckbyte, genom att bytessäsongen redan är i full gång
  • De viktigaste redskapen för dem som själva byter däck är en bastant domkraft och övrig rejäl utrustning samt en två euros slant, som obönhörligt avslöjar mönsterdjupet

Beträffande påsktrafiken vet man av erfarenhet åtminstone en sak med säkerhet; att man på vägarna måste bereda sig för livlig trafik, ibland också för rusningstrafik. Ju större antal bilister rör sig i trafiken med rätt slag av däck, desto bättre kan man undvika verkliga sorgespel i påsktrafiken. ”I Södra Fin-land kan man någorlunda lugnt fara ut på påskfärd med sommardäck. Om resan går till Lappland eller Finlands östra delar, är det klokt att använda vinterdäck och byta till sommardäck först efter resan”, konstaterar Bildäcksförbundets styrelseordförande Jarmo Nuora.
Enligt lagen får dubbdäck innevarande år användas förhållandevis sent; fram till den 29 april eller så länge som vädret eller föret det kräver.

Bytessäsongen är i full gång
I däckbranschen har man vant sig vid att arbetsdagarna runt påsken tenderar att bli allt längre. Den brådaste bytessäsongen inträffar vanligtvis på båda sidor om påsken. ”Om man förlitar sig på yrkes-skickliga däckmontörer, lönar det sig att reservera tid för däckbyte så fort som möjligt. I Södra Finland är säsongen redan i full gång medan säsongen i övriga delar av landet håller på att börja”. Under de senaste åren har de dubbfria vinterdäcken, som också kallas friktionsdäck, blivit allt mer populära, särskilt bland de bilister som kör mycket i städerna. I bytessäsongen ger de dubbfria vinter-däcken spelutrymme genom att det för användningen av dubbfria vinterdäck inte finns begränsningar, men vinterdäckens kör- och våtgreppsegenskaper är klart sämre än sommardäckens.
”De som kör med dubbfria vinterdäck kan låta den värsta bytesbrådskan ebba ut. Efter någon vecka får man lätt bytestid på tidpunkt som bäst passar för en själv”, instruerar Nuora.

Domkraft, nyckel och en två euros slant
Däckhotellens popularitet har vuxit men fortfarande byter över hälften av bilisterna däcken själv.
”När man byter däcken själv är det viktigt att utrustningen är i skick, vilket betyder att man inte i däck-bytet använder domkraft och övriga verktyg som har följt med bilen. De är avsedda för byte av re-servdäck.”Däckaffärerna säkerställer för kunden att däcken är i körskick. Ett erfaret öga avslöjar hur länge man kan köra med däcket säkert. Lagen föreskriver ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, men då mönster-djupet understiger 4 mm börjar däckets våtgreppsegenskaper försämras märkbart redan i landsvägs-hastigheter.

85Om man byter däcken själv är det ett bra knep att använda en två euros slant och lägga slanten på kant i däckets huvudmönster.
”Om slantens nickelkant inte blir synlig ovanför mönstret, är mönsterdjupet över fyra millimeter och det är tryggt att köra med däcket. En två euros slant är en billig livförsäkring”, säger Nuora.

Tilläggsuppgifter:
Bildäcksförbundets styrelseordförande Jarmo Nuora, tel. 040 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
_________________
Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan. Bildäcksförbundet är en intresseorganisation för 70 däckspecialist- och re-gummeringsföretag, vilka tillsammans har cirka 250 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen

Sök