DÄCKMARKNADEN 2018

Försäljningsstatistik 2018

Förbundets försäljningsstatistik publiceras en gång i månaden. I statistiken för år 2018 deltar 19 företag, vilka år 2018 representerade 206 verksamhetsenheter av förbundets totala antal 258. Produktgrupperna är 8. Försäljningsstatistikens täckning är statistiskt betydande.

Produktgrupperna är följande: personbilars sommardäck, personbilars vinterdäck, paketbilars sommardäck, paketbilars vinterdäck, nya buss- och lastbilsdäck, regummerade buss – och lastbilsdäck (kundregummering/regummering på egna stommar), lantbruksdäck, drivande samt specialfälgar.

ProduktgrupperFörändring i % 31.12.2017-31.12.2018
1.PB-däck - sommar-5%
2.PB-däck - vinter8%
3.Paketbilsdäck - sommar-5%
4.Paketbilsdäck - vinter-3%
5.Bus- och lastbilsdäck - nya2%
6.Bus- och lastbilsdäck reg. (kundreg. / reg. på egna stommar)5%
7.Lantbruksdäck drivande-9%
8.Specialfälgar-3%

Förbundets försäljningsstatistik 31.12.2018 visar, att sommardäckens eftermarknad har minskat med 5 % medan vinterdäckens har ökat med 8 %. Eftermarknaden av paketbilars sommardäck har minskat med 5 % och för vinterdäckens del med 3 %. Försäljningen av regummerade buss- och lastbilsdäck har ökat med 5 % och försäljningen av nya buss- och lastbilsdäck med 2 %.

Regummeringsstatistik 2016 – 2018

För regummeringens del visar statistiken en minskning av personbilsdäcken från 19 368 till 7 000 år 2018. Regummerade lastbilsdäck har ökat från 144 404 däck år 2016 till 144 749 däck år 2018.

201620172018
Personbil53 05419 6387 000
Paketbil (förvulk.)1 6481 2411 519
Lastbil (förvulk.)147 777144 404144 749

Marknaden

Person- och paketbilsdäckens marknad är cirka 3,7 miljoner däck, varav personbilsdäcken utgör cirka 3 330 000 däck och paketbilsdäcken cirka 370 000. Av personbilsdäcken är cirka 1 420 000 sommardäck och 1 910 000 vinterdäck. Paketbilsdäcken inkluderar både sommar- och vinterdäck. Nya buss- och lastbilsdäck säljs på årsbasis cirka 150 000 däck.