DÄCKMARKNADEN 2017

Försäljningsstatistik 2017

Förbundets försäljningsstatistik publiceras en gång i månaden. I statistiken för år 2017 deltar 20 företag, som representerar 205 verksamhetsenheter av förbundets totala antal 252. Produktgrupperna är 8. Försäljningsstatistikens täckning är statistiskt betydande.

Produktgrupperna är följande: personbilars sommardäck, personbilars vinterdäck, paketbilars sommardäck, paketbilars vinterdäck, nya buss- och lastbilsdäck, regummerade buss – och lastbilsdäck (kundregummering/regummering på egna stommar), lantbruksdäck, drivande samt specialfälgar.

ProduktgrupperFörändring i % 31.12.2016-31.12.2017
1.PB-däck - sommar-4%
2.PB-däck - vinter2%
3.Paketbilsdäck - sommar-10%
4.Paketbilsdäck - vinter1%
5.Bus- och lastbilsdäck - nya8%
6.Bus- och lastbilsdäck reg. (kundreg. / reg. på egna stommar)-9%
7.Lantbruksdäck drivande10%
8.Specialfälgar13%

Förbundets försäljningsstatistik 31.12.2017 visar, att sommardäckens eftermarknad har minskat med 4 % medan vinterdäckens har ökat med 2 %. Eftermarknaden av paketbilars sommardäck har minskat med 10 % och vinterdäckens har ökat 1 %. Försäljningen av regummerade buss- och lastbilsdäck har minskat med 9 % och försäljningen av nya buss- och lastbilsdäck har ökat med 10 %.

Regummeringsstatistik 2015 – 2017

För regummeringens del visar statistiken en minskning av personbilsdäcken från 53 054 till 19 368 år 2017. Regummerade lastbilsdäck har minskat från 147 777 däck år 2016 till 144 404 däck år 2017.

201520162017
Personbil7037253 05419 638
Paketbil (förvulk.)1 5461 6481 241
Lastbil (förvulk.)159 969147 777144 404

Marknaden

I Finland säljs cirka 1 350 000 nya personbilars sommardäck och cirka 1 800 000 nya vinterdäck. Paketbilars sommar- och vinterdäck säljs totalt cirka 350 000 däck. Nya buss- och lastbilsdäck säljs på årsbasis cirka 150 000 däck.