DÄCKBRANSCHENS YRKESUTBILDNING

Bildäcksförbundet har under senare år gjort en betydande satsning på utveckling av yrkesutbildningen. I framtiden krävs det i däckbranschen en mångsidig yrkesskicklighet, ett starkt yrkeskunnande och en ständig kompetensutveckling. Yrkesutbildningssatsningen har varit helt nödvändig, eftersom däckarbetets svårighetskrav har ökat märkbart under de senaste åren. Därtill är det ytterst viktigt, att branschen fortlöpande kan säkerställa tillgången på högklassig och yrkeskunnig arbetskraft och att yrkesskickligheten även fortsättningsvis kan utvecklas till att motsvara framtida kompetenskrav.

Till de valbara examensdelarna av grundexamen inom bilbranschen har fogats av Bildäcksförbundets utbildningssektion utarbetade yrkesinriktade examensdelar för däckarbete och för försäljning av däck och fälgar. Båda studieprogrammen omfattar 15 kompetenspoäng (tidigare 10 studieveckor).

Yrkesexamen inom däckbranschen är en logisk och målmedveten fortsättning på yrkeskompetensutvecklingen inom däckbranschen. De av Bildäcksförbundets utbildningssektion utarbetade examensgrunderna trädde i kraft 1.10.2012.

Examensgrunderna för yrkesexamen inom fordonsbranschen trädde i kraft 1.8.2018. Yrkesexamen inom fordonsbranschen är en ny examen. Nio examina har förenats till en ny examen.

Examensgrunderna för däckbranschens yrkesexamen har i sen helhet inkluderats i kompetensområdet för däckservice, som är ett av fem kompetensområden inom fordonsbranschens yrkesexamen.

Utbildningssystemet i Finland (http://www.oph.fi/utbildning_och_examina)

Grundexamen inom bilbranschen

Omfattningen på grundexamen inom bilbranschen är 180 kompetenspoäng (kp). Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng). Av de yrkesinriktade examensdelarna är 90 kompetenspoäng obligatoriska och 55 kompetenspoäng valbara. Grundexamen inom bilbranschen består av sex kompetensområden.

Bilbranschens grundexamens reviderade examensgrunder trädde i kraft 1.8.2018. Examensgrunderna: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/sv/esitys/3397336/reformi/rakenne

Kompetensområden för grundexamen inom bilbranschen:

• Kompetensområdet för bilplåtslagning (bilplåtslagare)
  • Kompetensområdet för billackering (billackerare)
  • Kompetensområdet för bilförsäljning (bilförsäljare)
    • Valbar examensdel: Försäljning av däck och fälgar (15 kp – 10 sv)
  • Kompetensområdet för bilteknik (fordonsmekaniker)
    • Valbar examensdel: Däckarbeten (15 kp – 10 sv)
  • Kompetensområdet för reparation av motordrivna småmaskiner (småmaskinsreparatör).
  • Kompetensområdet för reservdelsförsäljning (reservdelsförsäljare)
    • Valbar examensdel: Däckarbeten (15 kp – 10 sv)
    • Valbar examensdel: Försäljning av däck och fälgar (15 kp – 10 sv)

Yrkesskickligheten visas i ett yrkesprov i autentisk arbetsmiljö i en bilverkstad eller däckaffär. Till de delar som den yrkesskicklighet som krävs i examensdelen inte kan bedömas genom ett yrkesprov kompletteras visandet av yrkesskickligheten individuellt på andra sätt.

Yrkesexamen inom fordonsbranchen

Examensgrunderna för yrkesexamen inom fordonsbranschen trädde i kraft 1.8.2018. Examensgrunderna: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/sv/esitys/4804100/reformi/tiedot

Kompetensområden för yrkesexamen inom fordonsbranschen

• försäljning och kundservice
  • reparation
  • verkstadsservice
  • arbetsledning
  • däckservice

Yrkesexamen inom däckbranschen som trädde i kraft 2012, har inkluderats i sin helhet i kompetensområdet för däckservice.

Kompetensområdet för däckservice – examensdelar
Obligatorisk examensdel är däckarbeten på person- och paketbilar. Examensdelen motsvarar 100 kompetenspoäng (kp).

Obligatorisk examensdel

• Däckarbeten på person- och paketbilar (100 kp)

Valbara examensdelar

• Däckarbeten på lastbilar, bussar, arbetsmaskiner och industrimaskiner (50 kp)
  • Däck- och underhållsarbeten på motorcyklar (25 kp)
  • Lagertjänster inom däckbranschen (25 kp)
  • Teknisk försäljning vid däckarbete (25 kp)
  • Regummering av däck (25 kp)
  • Fordonsunderhåll i ett däckföretag (25 kp)
  • Examensdel från annan examen eller annat kompetensområde (25 kp)

Kompetensområdet för däckservice – examenshelhet
För att erhålla examensbetyg krävs avläggande av den obligatoriska examensdelen och av en eller två valbara examensdelar. För avläggande av examen krävs 150 kompetenspoäng.

Om som valbar examensdel väljer däckarbeten på lastbilar, bussar, arbetsmaskiner och industrimaskiner (50 kp), räcker det med en valbar examensdel. I annat fall krävs för examen förutom den obligatoriska examensdelen två valbara examensdelar.

Yrkesskickligheten visas genom att utföra praktiska arbetsuppgifter inom däckbranschen i en autentisk arbetsmiljö. Till de delar som den yrkesskicklighet som krävs i examensdelen inte kan bedömas genom ett yrkesprov kompletteras visandet av yrkesskickligheten individuellt på andra sätt.