skip to Main Content
+358 20 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

Rengasfoorumi 2013

Rengasfoorumi 1.10.2013 Ilmatieteen laitoksella

VAIHDA AJOISSA TALVIMOODIIN, ETTEI TALVI PÄÄSE YLLÄTTÄMÄÄN

Ilmatieteen laitoksella pidetyssä Rengasfoorumissa patisteltiin autoilijoita vaihtamaan ajoissa ”talvimoodiin”. Talvirengastuksen lisäksi tarvitaan kelien ennakointia sekä oikeaa asennetta ja ajotapaa, ettei talvi pääsisi jälleen yllättämään. Rengasfoorumi on rengasalan keskeisten toimijoiden järjestämä vuosittainen tapahtuma tiedotusvälineille ja valittuun teemaan liittyville sidosryhmille.

Rengasfoorumin puheenjohtajana toiminut Jarmo Nuora johdatteli seminaariväen talven ennakointiteemaan ja herätteli keskustelua talvirenkaiden käyttösäännöksistä: ”Pitäisikö talvirenkaat olla pakollisia aina, kun on talviset kelit? Entä pitäisikö nastarenkaiden käyttö sallia meillä turvallisuusperusteisesti jo lokakuun alusta alkaen? Ja pitäisikö myös raskaan kaluston rengasmääräyksiä talvikaudelle tiukentaa?”

Tuoreen kuluttajakyselyn (YouGov Finland/Autonrengasliitto 9/2013) mukaan joka kolmas autoilija on viime vuosina vaihtanut talvirenkaisiin keliin nähden liian myöhään. Pääosin he ovat selviytyneet syksyn ensiliukkailla erityistä varovaisuutta noudattaen tai muihin kulkuvälineisiin turvautuen. ”Kyselyn perusteella arviolta 60 000 suomalaisautoilijaa on joutunut viime vuosina vaaratilanteisiin kesärenkailla ensiliukkailla ajaessaan”, Nuora toteaa.

Tiesääpalveluja talven ennakointiin

Ylimeteorologi Ilkka Juga toivotti avauksessaan osallistujat tervetulleeksi Dynamicumiin. Ilmatieteen laitos on liikenne- ja viestintäministeriön alainen palvelu- ja tutkimuslaitos, joka tuottaa yleisen turvallisuuden ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten kannalta tärkeitä sää-, meri- ja ilmastopalveluja. ”Talven ennakoinnissa kannattaa muistaa, että talvisään vaihtelu on suurta. Esimerkiksi Helsingissä ensilumen ajankohta voi vaihdella jopa 1–2 kuukautta vuodesta toiseen”, Juga huomauttaa.

Ryhmäpäällikkö Timo Sukuvaara kehottaa autoilijoita varautumaan talven tuloon huomioimalla ajokeli jo ennen ajoon lähtöä sekä lähtemällä ajoissa liikkeelle oikealla asenteella ja varustuksella. ”Ilmatieteen laitos tarjoaa mittavan valikoiman erilaisia apuvälineitä talven ennakointiin. Tarjolla on reaaliaikaisia tiesää- ja jalankulkuennusteita sekä räätälöityjä varoituspalveluja autoilijoille, jalankulkijoille ja teiden kunnossapitäjille.”

Ilmatieteen laitoksen tavoitteena on olla Suomen johtava toimija älyliikenteen palvelujen kehittäjänä ja tuottajana. ”Pidemmällä tähtäimellä autoilijoiden työkalupakkia on mahdollista täydentää uusilla innovatiivisilla sovelluksilla. Muun muassa tiejaksokohtainen reittisää ja kohdistetut paikalliset tiesäävaroitukset tarjoavat entistä ajantasaisempaa ja tarkempaa tietoa autoilijoiden käyttöön”, Sukuvaara mainitsee.

Asenne ja ajotapa kohdalleen

Syksystä toiseen julkaistaan otsikoita, kun ”Ensilumi yllätti autoilijat”. Todellisuudessa kyse on syksyn ensiliukkaista, joihin monet autoilijat eivät halua tai osaa mukautua. Lisäksi sää- ja keliolot saattavat vaihdella nopeasti pitkin talvea, jolloin törmätään jälleen samaan sopeutumishaasteeseen. Talvikeleillä vaaditaan kesäkelejä ennakoivampaa ajotapaa ja pidempiä turvavälejä. Myös oma asenne on syytä kääntää talviasentoon.

Koulutuspäällikkö Antero Lammi Liikenneturvasta näkee, että turvallisuus ja terveys ovat perusarvoja, jotka ovat ihmisille usein itsestään selvyyksiä. ”Niin kauan kun ne toteutuvat, mielenkiinto suuntautuu toisaalle. Liikennekäyttäytymisessäkin on usein muita motiiveja kuten nopeus tai vaivattomuus. Ajaminen ei tunnu vaaralliselta, vaikka tuhovoimat ovat suuria. Tämä johtaa siihen, että ihmiset eivät suojaudu aktiivisesti.”

Ihminen toimii motiiviensa mukaisesti ja turvallisuus on normaalisti ajattelevalla ihmisellä vain yksi asia muiden joukossa. Sen merkityksen ymmärtäminen edellyttää pysähtymistä ja sen pohtimista, mikä on aidosti arvokasta. Sen jälkeen pitää tehdä ne valinnat, joiden avulla osaa toimia arvojensa suuntaisesti. ”Valistuksella voidaan havahduttaa autoilijoita talven tuloon. Viime kädessä vastuu on kuitenkin jokaisella tienkäyttäjällä itsellään”, Lammi painottaa.

Syksyn rengasvalinnat haasteellisia

Syksyn sadekeleillä kaivataan kunnollisia kesärenkaita, mutta ensiliukkailla tarvitaan ehdottomasti talvirenkaita. Oman haasteensa rengasvalintoihin tuovat syksyn vaihtelevat kelit, kun ensimmäisen lumimyräkän jälkeen saattaa seurata pitkäkin leudompi jakso. Käytännössä rengastusta ei ole mahdollista optimoida päivittäin, joten oleellista on tiedostaa kelimuutokset ja renkaiden suorituskyvyn rajallisuus eri kelityypeillä.

Tekninen päällikkö Kai Niemi Bridgestonelta antoi autoilijoille erinomaisia evästyksiä rengasvalintaan ja renkaanvaihtoon. “Autolehtien rengastestit ja asiantuntevat rengasmyyjät auttavat löytämään yksilöllisiin tarpeisiin parhaiten sopivat talvirenkaat. Testituloksista saa vieläkin enemmän irti, kun painottaa eri osatekijöitä omilla arvostuksilla. Lisäksi kukin voi ottaa halutessaan huomioon eettisiä näkökohtia renkaita valitessaan.”

Kuluttajakyselyn mukaan peräti 70 prosenttia autoilijoista vaihtaa renkaansa itse tai tuttavan avustuksella. “Satunnainen renkaanvaihtaja saattaa aiheuttaa kalliita vaurioita auton alustarakenteisiin tai loukata itseään, kun auto tippuu tunkilta. Pahimmillaan aiheutetaan onnettomuusriski, jos pyörä irtoaa vauhdissa huolimattoman kiristyksen seurauksena. Siksi myös renkaanvaihdossa kannattaa luottaa ammattilaisiin”, Niemi toteaa.

Reaaliaikaisia varoituksia muilta ajoneuvoilta

Rengasfoorumin lopuksi tutustuttiin VTT:n kehittämään liukkauden tunnistusmenetelmään, joka hyödyntää ajoneuvon omien antureiden antamia tietoja. Erikoistutkija Kimmo Erkkilän mukaan menetelmä arvioi vetoakselin ja vapaasti pyörivien akselien nopeuseroja erilaisissa ajotilanteissa ja päättelee kitkatason. ”Kuljettaja saa näin välittömästi tiedon tien todellisesta liukkaustasosta. Lisäksi järjestelmä varoittaa liukkaasta ajotiestä myös muita alueelle saapuvia, järjestelmään liittyneitä autoja.”

Toistaiseksi menetelmää on testattu vain raskaalla kalustolla, mutta se on sovellettavissa myös henkilöautoihin. ”Tutkimushanke saatiin päätökseen alkuvuodesta ja nyt selvitetään kaupallistamista. Käsissä on mielenkiintoinen mahdollisuus viedä menetelmä tuhansiin raskaisiin ajoneuvoihin lyhyessä ajassa pelkillä ohjelmistopäivityksillä ja rakentaa uusia palveluita kattavaan reaaliaikaiseen tietoon perustuen”, Erkkilä kuvailee.

Lisätiedot:

  • Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
  • Ilkka Juga, Ilmatieteen laitos, puh. 050 373 6195
  • Timo Sukuvaara, Ilmatieteen laitos, puh. 040 529 4977
  • Antero Lammi, Liikenneturva, puh. 040 548 5380
  • Kai Niemi, Bridgestone Finland Oy/Rengasvalmistajat ry, puh. 050 590 1695
  • Kimmo Erkkilä, VTT, puh. 040 720 7332

MATERIAALIA

Back To Top
Search