020 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

Tutkimustiivistelmä – Tekniikan Maailman sadekelitesti 2016:

Renkaan suorituskyky romahtaa kulumisen myötä

Tekniikan Maailman tuoreen sadekelitestin mukaan kesärenkaita ei kannata kuluttaa täysin loppuun, jos vähänkään ajattelee turvallisuutta. Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito on vielä kohtuullinen, mutta sen jälkeen renkaan suorituskyky heikkenee oleellisesti. Uuden talvirenkaan testitulokset olivat loppuun ajettua kesärengastakin heikompia.

Sadekelitesti toteutettiin Test World Oy:n toimesta toukokuussa 2016 Nokian testikeskuksessa. Vertailtavana olivat laadukkaat kesärenkaat ja pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat uutena ja kuluneena. Testituloksia esitellään lähemmin Tekniikan Maailman numerossa 16/2016 ja Autonrengasliiton julkaisemalla nettivideolla.

Vesiliirto uhkaa jo alhaisilla nopeuksilla
Renkaan kosketuspinta (liite 1) tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi. Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.

Renkaan vesiliirtoherkkyyttä (liite 2) mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Puoliksi kuluneilla, nelimillisillä renkailla vesiliirtonopeus oli 75 km/h. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa.

Jarrutuskokeet märällä asfaltilla (liite 3) tehtiin 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla.

Kuluneet talvirenkaat vertailun hännillä
Renkaiden suorituskyky heikkeni sadekelitestissä odotetusti kulumisen myötä. Sen sijaan talvirenkaat yllättivät todella huonoilla tuloksilla. Tiedossa on aina ollut, että pehmeät kitkarenkaat eivät toimi kesällä, mutta nyt ne eivät pärjänneet uutenakaan loppuun kuluneille kesärenkaille. Tämä toistui sekä vesiliirtokokeessa että märkäjarrutuksessa (liitteet 2 ja 3).

Tekniikan Maailmassa (16/2016) todetaan, että kesärenkaat on tehty kesäkäyttöön. “Kesärenkaiden rakenne ja kumiseos on suunniteltu siten, että pito ja ajettavuus ovat parhaimmillaan asfaltilla ja kesäisissä lämpötiloissa. Niiltä vaaditaan erityisesti jämäkkää rakennetta, pitävää kumiseosta ja toimivaa kulutuspinnan muotoilua.”

“Talvirenkaissa on pyritty mahdollisimman hyvään jää- ja lumipitoon, mikä on rengastekniikan lainalaisuuksien pakottamana väistämättä pois märän kelin pidosta. Lainsäätäjien olisikin syytä vakavasti harkita myös nastattomien talvirenkaiden käyttökieltoa kesällä”, tekninen johtaja Jukka Antila Test World Oy:stä esittää.

Lisätiedot:
Tekniikan Maailman sadekelitesti 2016 (TM 16/2016)
Tekninen johtaja Jukka Antila, Test World Oy, puh. 0400 696 370
Kampanjapäällikkö Hannu Lintala, Autonrengasliitto ry, puh. 020 790 0883
www.autonrengasliitto.fi

Liite 1. Kesärenkaiden kosketuspintavertailu eri urasyvyyksillä
testitiivistelmä1

Tekniikan Maailman sadekelitesti 2016
•    suurnopeuskuvaus kesärenkaan eri urasyvyyksillä
•    ajonopeus 80 km/h, lasilevyllä nestettä 6 mm

Liite 2. Vesiliirtonopeus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (km/h)
testitiivistelmä2

Tekniikan Maailman sadekelitesti 2016
•    laadukas kesärengas ja kitkarengas pohjoisiin olosuhteisiin
•    kiihdytyskoe suoralla, veden syvyys 6 mm

Liite 3. Märkäjarrutus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (m)
testitiivistelmä3

Tekniikan Maailman sadekelitesti 2016
•    laadukas kesärengas ja kitkarengas pohjoisiin olosuhteisiin
•    jarrutusmatka märällä asfaltilla, 80–5 km/h

Haku