Taustatiedote – Renkaiden kierrätys on helppoa ja taloudellista

UUSI ELÄMÄ VANHOILLE RENKAILLESI

Renkaiden kierrätys perustuu tuottajavastuuseen. Renkaiden tuottajavastuu perustuu jätelakiin (646/2011) ja valtioneuvoston asetukseen käytöstä poistettujen renkaiden erilliskeräyksestä ja hyödyntämisestä (527/2013).

Renkaiden tuottajien on huolehdittava markkinoille toimittamiensa renkaiden kierrätyksestä itse, liittymällä tuottajayhteisöön tai perustamalla tuottajayhteisön yhdessä muiden renkaiden tuottajien kanssa. Suomen Rengaskierrätys Oy on ainoa tuottajarekisteriin hyväksytty renkaiden tuottajayhteisö maassamme.

Kierrätysjärjestelmä rahoitetaan rengaskohtaisella kierrätysmaksulla. Suomen Rengaskierrätyksen vastaanottopisteet ottavat vastaan vanteettomat renkaat maksutta ilman ostovelvoitetta. Mahdollisten vanteiden poistosta sovitaan erillinen korvaus.

Renkaan kuluttajalla ei ole kierrätysvelvollisuutta, mutta vastuullinen kuluttaja huolehtii renkaistaan turvallisuutta ja ympäristöä ajatellen. Omalla ajotavalla ja asianmukaisilla huoltotoimilla voi pidentää oleellisesti renkaiden turvallista käyttöikää sekä säästää luontoa ja lompakkoa.

Yli 20 vuotta vastuullista kierrätystä

Käytöstä poistettujen renkaiden järjestelmällinen kierrätys käynnistettiin 1995, jolloin rengasalan keskeiset toimijat perustivat Suomen Rengaskierrätys Oy:n. Yritys vastaa tuottajayhteisönä renkaiden keräyksestä ja hyötykäytöstä yhteistyösopimuksen tehneiden renkaiden tuottajien puolesta.

Rengaskierrätys huolehtii tuottajavastuuseen perustuvasta kierrätysvelvoitteesta kattavasti, tasapuolisesti ja tehokkaasti. Yrityksen omistavat ARL-palvelu Oy, Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj ja Oy Suomen Michelin Ab.

Rengaskierrätyksen kierrätysjärjestelmään on liittynyt 410 renkaiden tuottajaa ja noin 2 900 vastaanottopistettä. Kierrätysoperaattorina toimii Kuusakoski Oy, joka vastaa renkaiden keräyksestä, jatkojalostuksesta ja toimittamisesta hyötykäyttöön vuosina 2016–2020.

Lähin vastaanottopiste löytyy kätevästi Rengaskierrätyksen nettisivujen karttapalvelusta. Käytöstä poistetut renkaat haetaan Rengaskierrätyksen kanssa sopimuksen tehneiden yritysten tiloista noutoautolla ja toimitetaan erityisiin alueterminaaleihin edelleen jalostettavaksi ja hyödynnettäväksi.

Lähes miljoona tonnia haarukassa

Suomessa poistuu vuosittain käytöstä noin 55 000 tonnia renkaita. Vuosien saatossa Rengaskierrätyksen kierrätysjärjestelmään on tullut renkaita lähes miljoona tonnia. Massiivista määrää voi hahmotella vaikkapa Olympiastadionilla, joka olisi täyttynyt renkaista jo kolmesti stadionin tornin korkeuteen.

Kaikista kerätyistä renkaista lähes 100 prosenttia on päätynyt hyötykäyttöön. Rengaskierrätys on näin ollen vuosittain ylittänyt tuottajille asetetun 95 prosentin hyödyntämisvelvoitteen.

Renkaiden kierrätyksessä noudatetaan EU:n jätedirektiivissä ja uudessa jätelaissa säädettyä etusijajärjestystä, jonka mukaan ensisijaisesti on ehkäistävä jätteen syntyä. Mahdollisuuksien mukaan renkaat pyritään pinnoittamaan, kierrättämään materiaalina tai hyödyntämään energiana.

Valtaosa renkaista hyödynnetään kokonaisina, leikkeenä tai rouheena tie- ja maanrakennustarpeisiin. Kumigranulaattia käytetään joustoa vaativien alustojen pintarakenteissa. Hienojakoista kumiaineista käytetään asfaltin sideaineena vähentämään rengasmelua ja lisäämään kulutuksen kestoa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Risto Tuominen, Suomen Rengaskierrätys Oy, puh. (09) 612 6880