Seurantatiedote – Positiivinen vire alkuviikon rengasratsioissa:

KESÄRENKAIDEN SYYSKUNTO NOUSEE KOHISTEN

Kesärenkaiden syyskunto on edelleen kohenemassa. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 2 100 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli vain 6,6 prosenttia eli 2,6 %-yksikköä vähemmän kuin viime syksynä samoilla paikkakunnilla. Kampanjaviikolla tarkastetaan kaikkiaan yli 2 500 henkilö- ja pakettiauton renkaat.

Ennakkotiedot on kerätty Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa ja Rovaniemellä 9.–11.9.2019 järjestetyistä rengasratsioista. Tuloksia verrataan samoilla paikkakunnilla syksyllä 2018 kerättyyn 1 889 auton otokseen. Kaikkiaan viime syksynä tarkastettiin koko maassa lähes 6 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat.

Napapiirin sankareilla huimaa kehitystä
Kesärenkaiden kuntokehityksessä otettiin Jyväskylässä hieman takapakkia, mutta muilla vertailupaikkakunnilla huonorenkaisten autojen osuudet ovat selvästi vähentyneet viime syksystä. Paikkakuntakohtaiset otosmäärät ovat riittävän suuria kuvaamaan kehitystä varsin luotettavasti pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta.

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta on ilahtunut myönteisen kehitystrendin jatkumisesta. ”Pitkäjänteinen kampanjointi näyttäisi tuottavan tulosta. Viime vuosituhannen puolella seurantaa aloittaessamme huonokuntoisia renkaita oli joka neljännellä autoilijalla. Rovaniemellä osuus oli tuolloin peräti 46 prosenttia.”

Ennakkotiedot alkuviikon rengasratsioista:

taulukko

1 Autot, joissa kuluneimman renkaan urasyvyys 0–2 mm
Kuopion lukuihin sisältyy myös Leppävirta, Siilinjärvi ja Suonenjoki

Turvasuositus vähintään neljä milliä
Huonokuntoiseksi luokitellaan rengas, jonka urasyvyys on 2 mm tai vähemmän. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa sadekelillä erityistä varovaisuutta.

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteistyönä järjestämät rengasratsiat jatkuvat tällä viikolla vielä Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Koko kampanjaviikon tulokset myös rengastyypin ja rengaspaineiden osalta julkaistaan syyskuun loppupuolella.

Lisätiedot:
Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen, Autonrengasliitto ry, puh. 0400 698 216