Renkaiden asennus

Teetä renkaiden asennus vanteelle aina asiantuntijaliikkeessä. Ammatti-ihminen tietää rengasvalmistajan ohjeet erityyppisten renkaiden asentamiselle. Renkaan asentamisen yhteydessä vanne tarkastetaan ja venttiili vaihdetaan uuteen. Vanteilla on suuri merkitys renkaan ominaisuuksiin; pyöreyteen, tiiviyteen ja ajo-ominaisuuksiin. Sisärenkaattomat (tubeless) ja sisärenkaalliset (tube type) renkaat asennetaan niille tarkoitetuille vanteille.

Jos teet pyörien vaihdon itse, tutustu ensin auton ohjekirjan ohjeisiin. Puhdista huolellisesti vastinpinnat, kiristä mutterit/pultit tasaisesti ”ristikiristys” -periaatteella. Lopullinen kiristys on syytä tehdä momenttiavaimella vanteiden sallimalla momentilla. Muista myös jälkikiristys noin parin sadan ajokilometrin jälkeen. Asentaessasi pölykapselia, pidä venttiili vapaana sille varatussa aukossa. Huom. Alumiinivanteilla on usein omat pultit/mutterit.

Kesä– ja talvipyörien vaihdon yhteydessä tarkista rengaspaineet ja tasapainotuta alle asennettavat pyörät asiantuntijaliikkeessä. Tarkasta alta irrotettavien pyörien jo tässä vaiheessa tulevaa kautta ajatellen. Pese pyörät miedolla pesuaineella – näin estät vanteiden ruostumista. Merkitse pyöriin niiden sijaintipaikka. Älä vaihda pyörimissuuntaa!

Jos asennat autoosi vain kaksi uusilla renkailla olevaa pyörää, asenna uudet taka-akselille huolimatta auton vetotavasta. Uusille nastoitetuille talvirenkaille suositellaan noin 500-1000 km:n sisäänajo, jotta nastat asettuvat kunnolla renkaisiin.

Pyörien asennus autoon sujuu vaivattomasti ja varmasti Autonrengasliiton jäsenliikkeissä.