RENGASMARKKINAT 2021

Myyntitilasto 2021

Autonrengasliitto julkaisee kuukausittain liiton jäsenyritysten piiristä koottua myyntitilastoa. Myyntitilastoon osallistuu 13 yritystä ja tuoteryhmiä on 8. Myyntitilaston piirissä oli vuonna 2021 yhteensä 251 toimipaikkaa. Myyntitilaston kattavuus on tilastollisesti merkittävä.

Tuoteryhmät ovat: henkilöautonrenkaiden kesärenkaat, henkilöautonrenkaiden talvirenkaat, jakeluauton kesärenkaat, jakeluauton talvirenkaat, uudet kuorma- ja linja-auton renkaat, pinnoitetut kuorma- ja linja-auton renkaat (asiakaspinnoitukset ja pinnoitukset omiin runkoihin), maatalousvetorenkaat sekä erikoisvanteet

Rengasmarkkinoiden kehitysluvut vuodelta 2021 osoittavat liiton myyntitilaston mukaan, että henkilöauton kesärenkaiden markkinat ovat kasvaneet viisi prosenttia ja talvirenkaiden markkinat 12 prosenttia verrattuna vuoteen 2020. Jakeluauton kesärengasmarkkinat ovat kasvaneet kahdeksan prosenttia ja talvirengasmarkkinat 12 prosenttia. Pinnoitettujen raskaiden renkaiden markkinat kasvoivat kaksi prosenttia ja uusien raskaiden renkaiden markkinat kahdeksan prosenttia.

Markkinat

Henkilö- ja jakeluauton renkaiden markkinakoko on arviolta 3,7 miljoona kappaletta. Henkilöauton renkaiden osuus on noin 3 330 000 kappaletta ja jakeluauton renkaiden noin 370 000 kappaletta. Henkilöauton kesärenkaiden markkinakoko on noin 1 420 000 kappaletta ja talvirenkaiden noin 1 910 000 kappaletta. Jakeluauton lukuihin sisältyy sekä kesä- että talvirenkaita. Uusia linja- ja kuorma-autonrenkaita myydään vuositasolla arviolta 150 000 kpl.