020 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

RENGASMARKKINAT 2018

Myyntitilasto 2018

Autonrengasliitto julkaisee kuukausittain liiton jäsenyritysten piiristä koottua myyntitilastoa. Myyntitilastoon osallistuu 19 yritystä ja tuoteryhmiä on 8. Myyntitilaston piirissä oli vuonna 2018 yhteensä 206 toimipaikkaa liiton 258 toimipaikasta. Myyntitilaston kattavuus on tilastollisesti merkittävä.

Tuoteryhmät ovat: henkilöautonrenkaiden kesärenkaat, henkilöautonrenkaiden talvirenkaat, jakeluauton kesärenkaat, jakeluauton talvirenkaat, uudet kuorma- ja linja-auton renkaat, pinnoitetut kuorma- ja linja-auton renkaat (asiakaspinnoitukset ja pinnoitukset omiin runkoihin), maatalousvetorenkaat sekä erikoisvanteet.

TuoteryhmätMuutos% 31.12.2017 - 31.12.2018
1.HA-renkaat - kesä-5%
2.HA-renkaat - talvi8%
3.JA-renkaat - kesä-5%
4.JA-renkaat - talvi-3%
5.LA- ja KA-renkaat - uudet2%
6.LA- ja KA-renkaat pinn. (asiakasp. / p. omiin runkoihin)5%
7.Maastovetorenkaat-9%
8.Erikoisvanteet-3%

Rengasmarkkinoiden kehitysluvut vuodelta 2018 osoittavat liiton myyntitilaston mukaan, että henkilöauton kesärenkaiden markkinat ovat supistuneet 5 % ja talvirenkaiden markkinat kasvaneet 8 %. Jakeluauton kesärengasmarkkinat ovat supistuneet 5 % ja talvirengasmarkkinat 3 %. Pinnoitettujen raskaiden renkaiden markkinat ovat kasvaneet 5 % ja uusien raskaiden renkaiden markkinat 2 %.

Pinnoitustilasto 2016 – 2018

Pinnoitusmateriaalin valmistajan ja maahantuojien ilmoitusten perusteella laadittu pinnoitustilasto osoittaa, että henkilöautonrenkaiden pinnoitusmäärät ovat vuonna 2018 supistuneet 19 368 renkaasta 7 000 renkaaseen. Kuorma-auton¬renkaiden pinnoitusmäärät esivulkanoitua pinnoituskumia käytettäessä ovat kasvaneet 144 404 renkaasta 144 749 renkaaseen.

201620172018
henkilöauto53 05419 3687 000
pakettiauto (esivulk.1 6481 2411519
kuorma-auto (esivulk.)147 777144 404144749

Markkinat

Henkilö- ja jakeluauton renkaiden markkinakoko on arviolta 3,7 miljoona kappaletta. Henkilöauton renkaiden osuus on noin 3 330 000 kappaletta ja jakeluauton renkaiden noin 370 000 kappaletta. Henkilöauton kesärenkaiden markkinakoko on noin 1 420 000 kappaletta ja talvirenkaiden noin 1 910 000 kappaletta. Jakeluauton lukuihin sisältyy sekä kesä- että talvirenkaita. Uusia linja- ja kuorma-autonrenkaita myydään vuositasolla arviolta 150 000 kpl.