020 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

RENGASMARKKINAT 2016

Myyntitilasto 2016

Autonrengasliitto julkaisee kuukausittain liiton jäsenyritysten piiristä koottua myyntitilastoa. Vuoden 2016 myyntitilastoon osallistuu 13 yritystä ja tuoteryhmiä on 8. Myyntitilaston piirissä on 184 toimipaikkaa liiton 257 toimipaikasta. Myyntitilaston kattavuus on tilastollisesti merkittävä.

Tuoteryhmät ovat: henkilöautonrenkaiden kesärenkaat, henkilöautonrenkaiden talvirenkaat, jakeluauton kesärenkaat, jakeluauton talvirenkaat, uudet kuorma- ja linja-auton renkaat, pinnoitetut kuorma- ja linja-auton renkaat (asiakaspinnoitukset ja pinnoitukset omiin runkoihin), maatalousvetorenkaat sekä erikoisvanteet.

TuoteryhmätMuutos% 31.12.2015-31.12.2016
1.HA-renkaat - kesä-2%
2.HA-renkaat - talvi-5%
3.JA-renkaat - kesä-1%
4.JA-renkaat - talvi-6%
5.LA- ja KA-renkaat - uudet14%
6.LA- ja KA-renkaat pinn. (asiakasp. / p. omiin runkoihin)-7%
7.Maastovetorenkaat-6%
8.Erikoisvanteet-5%

Rengasmarkkinoiden kehitysluvut vuodelta 2016 osoittavat liiton myyntitilaston mukaan, että henkilöauton kesärenkaiden markkinat ovat supistuneet 2 % ja talvirenkaiden markkinat 5 %. Jakeluauton kesärengasmarkkinat ovat supistuneet 1 % ja talvirengasmarkkinat 6 %. Pinnoitettujen raskaiden renkaiden markkinat ovat supistuneet 7 % ja uusien raskaiden renkaiden markkinat ovat kasvaneet 14 %.

Pinnoitustilasto 2014 – 2016

Pinnoitusmateriaalin valmistajan ja maahantuojien ilmoitusten perusteella laadittu pinnoitustilasto osoittaa, että henkilöautonrenkaiden pinnoitusmäärät ovat vuonna 2016 supistuneet 70 372 renkaasta 53 054 renkaaseen. Kuorma-auton¬renkaiden pinnoitusmäärät esivulkanoitua pinnoituskumia käytettäessä ovat niin ikään supistuneet 159 969 renkaasta 147 777 renkaaseen.

201420152016
henkilöauto77 93970 37253 054
pakettiauto (esivulk.1 4681 5461 648
kuorma-auto (esivulk.)169 064159 969147 777

Markkinat

Suomessa myydään noin 1 350 000 kpl henkilöauton uutta kesärengasta ja noin 1 800 000 kpl uutta talvirengasta. Jakeluauton kesä- ja talvirenkaita myydään yhteensä noin 350 000 kpl. Uusia linja- ja kuorma-autonrenkaita myydään vuositasolla noin 150 000 kpl.