020 595 5000 info@autonrengasliitto.fi

RENGASMARKKINAT 2017

Myyntitilasto 2017

Autonrengasliitto julkaisee kuukausittain liiton jäsenyritysten piiristä koottua myyntitilastoa. Myyntitilastoon osallistuu 20 yritystä ja tuoteryhmiä on 8. Myyntitilaston piirissä on 205 toimipaikkaa liiton 252 toimipaikasta. Myyntitilaston kattavuus on tilastollisesti merkittävä.

Tuoteryhmät ovat: henkilöautonrenkaiden kesärenkaat, henkilöautonrenkaiden talvirenkaat, jakeluauton kesärenkaat, jakeluauton talvirenkaat, uudet kuorma- ja linja-auton renkaat, pinnoitetut kuorma- ja linja-auton renkaat (asiakaspinnoitukset ja pinnoitukset omiin runkoihin), maatalousvetorenkaat sekä erikoisvanteet.

TuoteryhmätMuutos% 31.12.2016-31.12.2017
1.HA-renkaat - kesä-4%
2.HA-renkaat - talvi2%
3.JA-renkaat - kesä-10%
4.JA-renkaat - talvi1%
5.LA- ja KA-renkaat - uudet8%
6.LA- ja KA-renkaat pinn. (asiakasp. / p. omiin runkoihin)-9%
7.Maastovetorenkaat10%
8.Erikoisvanteet13%

Rengasmarkkinoiden kehitysluvut vuodelta 2017 osoittavat liiton myyntitilaston mukaan, että henkilöauton kesärenkaiden markkinat ovat supistuneet 4 % ja talvirenkaiden markkinat kasvaneet 2 %. Jakeluauton kesärengasmarkkinat ovat supistuneet 10 % ja talvirengasmarkkinat kasvaneet prosentin. Pinnoitettujen raskaiden renkaiden markkinat ovat supistuneet 9 % ja uusien raskaiden renkaiden markkinat ovat kasvaneet 10 %.

Pinnoitustilasto 2015 – 2017

Pinnoitusmateriaalin valmistajan ja maahantuojien ilmoitusten perusteella laadittu pinnoitustilasto osoittaa, että henkilöautonrenkaiden pinnoitusmäärät ovat vuonna 2017 supistuneet 53 054 renkaasta 19 368 renkaaseen. Kuorma-auton­renkaiden pinnoitusmäärät esivulkanoitua pinnoituskumia käytettäessä ovat supistuneet 147 777 renkaasta 144 404 renkaaseen.

201520162017
henkilöauto70 37253 05419 368
pakettiauto (esivulk.1 5461 6481 241
kuorma-auto (esivulk.)159 969147 777144 404

Markkinat

Suomessa myydään noin 1 350 000 kpl henkilöauton uutta kesärengasta ja noin 1 800 000 kpl uutta talvirengasta. Jakeluauton kesä- ja talvirenkaita myydään yhteensä noin 350 000 kpl. Uusia linja- ja kuorma-autonrenkaita myydään vuositasolla noin 150 000 kpl.