020 595 5000 info@autonrengasliitto.fi
merkintaa

MERKINTÄJÄRJESTELMÄ

Yhtenäinen merkintäjärjestelmä rengasvalintojen tueksi

EU_rengasmerkintamalliMarraskuun 2012 alusta alkaen kaikissa uusissa henkilö-, paketti- ja kuorma-auton renkaissa pitää olla EU-rengasmerkintä, josta ilmenee renkaan polttoainetaloudellisuus, märkäpito ja vierintämelu. Merkintävaatimus ei koske nastoitettuja tai pinnoitettuja renkaita eikä ennen 1.7.2012 valmistettuja renkaita.

Merkintävaatimus perustuu EY-asetukseen (N:o 1222/2009), jolla pyritään lisäämään tieliikenteen turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä edistämällä sellaisten polttoainetaloudellisten ja turvallisten renkaiden käyttöä, jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän melua. EU-rengasmerkintä tarjoaa kuluttajille yhden standardin, jonka avulla renkaita voi vertailla kolmen kriteerin polttoainetaloudellisuuden, märkäpidon ja vierintämelun perusteella ja jonka avulla kuluttajat saavat yksityiskohtaisempia tietoja ostopäätöksen tekoa varten.

Yhdenmukainen testaus- ja merkintäjärjestelmä ohjaa sekä kuluttajien valintoja että valmistajien tuotekehitystä yhä laadukkaampiin renkaisiin. Asetusta sovelletaan sellaisenaan kaikissa EU-maissa.

Suomessa rengasalan keskeiset toimijat ovat päättäneet käyttää uudesta merkinnästä termiä ”EU-rengasmerkintä”. Rengasala suosittelee termin yhtenäistä käyttöä laajemminkin väärinkäsitysten välttämiseksi. Julkisuudessa on puhuttu myös renkaiden ”energiamerkinnästä” kodinkoneiden tapaan, mutta kyseinen termi kuvaa puutteellisesti rengasmerkintäkokonaisuutta.

EU_rengasmerkintaRenkaiden tuotekehitys on jatkuvaa tasapainoilua ja lopputulos aina kompromissi eri ominaisuuksien välillä. Merkinnän myötä polttoainetaloudellisuus korostuu, mutta se ei saa tapahtua turvallisuuden kustannuksella.

EU-rengasmerkintä toimii hyvin kesärenkaissa, mutta se saattaa johtaa harhaan talvirenkaiden valinnassa, koska märkäpitoa koskevat tiedot eivät vastaa erityisesti lumi- ja jääolosuhteisiin suunniteltujen renkaiden ensisijaisia ominaisuuksia. Märkäpitoluokitus suosii keskieurooppalaisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita, jotka ovat vaativimmilla talvikeleillä selkeästi huonompia kuin pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat. Kuljettajalla on merkittävä vaikutus polttoainetaloudellisuuteen, sillä renkaan alhaisen vierintävastuksen tuoma hyöty polttoainetalouteen menetetään helposti väärillä rengaspaineilla tai kuluttavalla ajotavalla.

Haku