020 595 5000 info@autonrengasliitto.fi
rengasirti

Ehkäise pyörän irtoaminen

1. Oikeat työkalut työn suorittamiseen

Pyörän oikeaan ja puhtaaseen kiinnittämiseen ajoneuvoon tarvitaan oikeat työkalut ja niiden kunnosta sekä kalibroinnista on huolehdittava:

  • Mutteriväännin ja hylsyt
  • Teräslasta
  • Momenttiavain
  • Ilmakone paperihiomalaikalla
  • Teräsharja
  • Neulavasara

2. Varmista pyörän sopivuus ajoneuvon akselin navalle

  • Levyjarrullinen ajoneuvo
  • Rumpujarrullinen ajoneuvo
  • Renkaalla riittävä pyörimistila

3. Varmista kiinnitystapa

  • Napakeskitys ja laippamutteri
  • Pulttikeskitys ja pallokartio tai 80 asteen suorakartio

4. Varmista pulttien ja muttereiden eheys sekä navan ja vanteen kunto

  • Vanteen on oltava ehjä. Siinä ei saa olla yhtään murtumaa eikä säröä pulttikehien välissä eikä jäähdytysrei’istä vanteen keskiosaan päin. Jos mainittuja murtumia tai säröjä ilmenee, vanne on poistettava käytöstä.
  • Jos pariasennettujen pyörien toinen vanne on rikkoutunut pulttikehältään, molemmat vanteet on poistettava käytöstä.
  • Pulttien ja muttereiden kierteiden on oltava ehjät ja ne on voitava helposti kiertää kiinni.
  • Pultti ja mutteri, jonka kierteet ovat prässääntyneet tai liiaksi kuluneet, on vaihdettava. Samoin on vaihdettava ylikiristyksestä venynyt tai vääntynyt pultti.
  • Mutteri, jonka vannetta vastaan tuleva pinta on kulunut tai karkea, tai mutteri, jonka laippa on poikki, on vaihdettava uuteen.

Katkennut pyörän pultti on vaihdettava uuteen ja katkenneen pultin viereiset pultit on myös vaihdettava uusiin, jos ajoneuvolla on ajettu katkennein pultein.

5. Varmista puhtaus ja voitele oikein

  • Napaa vasten tulevien pintojen on oltava ehdottoman puhtaita ja tasaisia.
  • Vastakkain tulevien vanteiden pintojen on oltava puhtaita ja tasaisia.
  • Kaikki rasva, maali ja ruoste on poistettavaa.
  • Pulttien ja muttereiden kierteiden on oltava puhtaita.
  • Voitele pulttien ja muttereiden kierteet sekä pyörivä laippa ohuella uudella öljyllä.

6. Pyörän asentaminen ja kiinnittäminen ajoneuvoon

  • Suojaa pulttien kierteet kierresuojalla.
  • Käytä keskitysholkkeja.
  • Suorita muttereiden ensikiristys oikein – alimmainen ensin, ristikkäin kahdessa osassa – ja oikeaan kiristysmomenttiin.
  • Yleisohjeet oikeasta kiristysmomentista:
Pulttikeskitys kartiokiinnitysNapakeskitys laippamutteri
M22 x 435 - 485 NmM22 x 1,5 600 - 670 Nm
M22 x 1,5 485 - 535 NmM20 x 1,5 455 - 505 Nm
M20 x 1,5 360 - 400 NmM18 x 1,5 330 - 370 Nm
M22 x 1,5 600 - 670 Nm Aluvanne

Huomioi auton ja akselin valmistajan antamat kiinnitystiukkuudet.

7. Pyörän kiinnityksen jälkihuolto

  • Pyörän jälkikiristys on suoritettava aina, kun pyörä on ollut irti.
  • Pyörän kiristyksen jälkitarkkailusta ja tarvittaessa kiristyksestä on huolehdittava säännöllisesti.
  • Ilmaston ja pyörien lämpötilojen vaihtelu vaikuttaa metalliin (laajenee ja supistuu), jonka seurauksena pyörien kiinnitys löystyy.
  • Koristekapseli estää jarruista syntyvän lämmön tehokkaan jäähtymisen, mikä lisää löystymisriskiä.
  • Koristekapseli estää silmämääräisen tarkkailun sekä vaikeuttaa jälkikiristyksen suorittamista.
  • Pyöriin kohdistuvat rasitukset voivat aiheuttaa löystymistä.

8. Uudet autot ja perävaunut

Käytännössä on osoittautunut välttämättömäksi tarkistaa myös uusien autojen ja perävaunujen pyöräkiinnitykset ennen ajoneuvon käyttöönottoa.

Haku