Raskaan kaluston talvirengasvaatimukset 28.11.2019

Raskaan kaluston talvikauden rengasvaatimukset tulivat voimaan 2.1.2017. Talvikauden rengasvaatimus merkitsee, että kuorma-autossa, linja-autossa ja kokonaismassaltaan
yli 3,5 tonnin henkilöautossa sekä sellaisessa traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä vetävillä akseleilla, lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä akseleita, talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 5,0 millimetriä.

Muilla akseleilla sekä mainitulla ajoneuvolla vedettävän perävaunun ja hinattavan laitteen kaikilla akseleilla on tällöin käytettävä renkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.

Alla on yhteenveto Suomen ja naapurimaiden nykymääräysten mukaisista talvikauden rengasmääräyksistä ajoneuvoyhdistelmässä, jossa on kaksi ohjaavaa ja kaksi vetävää akselia. Huom. 1.11.2020 alkaen Norja vaatii 3PMSF-merkinnän. Ruotsi vaatii 3PMSF-merkinnän 30.11.2024 alkaen.

rekat 2019