Montering av däck

Montering av däck på fälgar skall alltid göras av en däckspecialist. Däckspecialisten känner däcktillverkarens föreskrifter för montering av olika däcktyper. I samband med montering av däck undersöks fälgen och ventilen byts ut. Fälgen har stor betydelse för däckets egenskaper; dess form, hållfasthet och köregenskaper. Däck med slang (tube type) och slanglösa däck (tubeless) skall monteras på fälgar avsedda för desamma.

Om Du byter däcken själv bör Du först bekanta Dig med bilens instruktionsbok. Rengör noggrant kontaktytorna, dra åt hjulbultarna jämnt enligt ”korsprincipen”. Använd momentnyckel enligt biltillverkarens föreskrifter för slutgiltig åtdragning av hjulbultarna. Kom ihåg efteråtdragning efter cirka 200 kilometers körning. Vid montering av navelkapseln, håll ventilen fri i för den avsedd öppning. OBS! Aluminiumfälgarna har ofta egna hjulbultar.

Kontrollera däckens lufttryck och låt en däckspecialist utföra hjulbalanseringen vid byte av sommar- och vinterdäck. Granska däckutrustningen vid däckbyte med tanke på följande körsäsong. Tvätta hjulen med milt tvättmedel för att undvika rost på fälgarna. Anteckna på däcken var de placerats på bilen. Byt inte rotationsriktning!

Om endast två nya däck byts på bilen skall de nya däcken monteras på bakaxeln oberoende av om bilen är framhjuls- eller bakhjulsdriven. För nya dubbförsedda vinterdäck rekommenderas inkörningssträcka på 500-1000 kilometer.

Montering av däck på bilen sker med lätthet och fackmannamässigt vid Bildäcksförbundets medlemsföretags däckverkstäder.