Åldring av däck

Enlig däckbranschens gemensamma syn kan ett oanvänt och rätt lagrat däck bevara sina ursprungliga tekniska egenskaper upp till 5 år. Däcket bör lagras rena på ett torrt och svalt ställe samt skyddas mot solljus. För däcken rekommenderas en livslängd på högst tio år räknat från tillverkningstidpunkten. Däckets tillverkningstidpunkt kan ses på DOT-märket på däckets utsida. Tillverkningstidpunkten markeras med ett fyrsiffrigt tal. Som exempel kan nämnas, att talet 1608 betyder vecka 16 år 2008.

Däck som säljs som nya får vara högst fem år gamla räknat från tillverkningstidpunkten. God affärssed kräver dock att när det gäller försäljning av däck som är över tre år gamla bör kunden underrättas om däckets tillverkningsdatum. Ett däck börjar åldras först när det börjar användas.

Sammanfattning av personbilsdäckets åldersrekommendationer

• Däckets totala livslängd; enligt rekommendation högst 10 år
    Däckets totala livslängd = däckets tekniska ålder från tillverkningstidpunkten, som markerats med en fyrsiffrig kod på däckets utsida i samband med DOT-märkningen; enligt internationell praxis rekommenderas för däck en totallivslängd på högst 10 år
  • Däckets bruksålder; enligt rekommendation högst 6 år